Tuesday, December 15, 2009

Setiap detik yang perlu disyukuri

Alhamdulillah hari ini terbuka juga bagi saya ruang untuk saya menjenguk blog yang agak lama dibiarkan tersadai tanpa dikemaskini. Sebelum ini saya andaikan cuti semester kali ni dapat membuka ruang seluas-luas2nya untuk saya 'ambil cakna' dan memberi 'perhatian' yg lebih kepada blog ini, namun perkiraan saya tersasar memandangkan ada banyak perkara yang perlu diutamakan.Tapi kerinduan saya pada blog ini akhirnya terubat kerana saya punya kesempatan di waktu ini untuk mencoret sesuatu..
Dan sesuatu itu tentulah tentang 'KESYUKURAN'..

Walaupun mungkin ada secebis dua cerita duka yg menerjah ruang rasa saya, namun disebalik kedukaan itu ada hikmah yang seharusnya saya syukuri.

Alhamdulillah,semester ke-3 saya di uitm telah berlalu dan bakal menyusul pula semester keempat. Suatu yang seharusnya saya syukuri..Allah masih memberi saya kekuatan dan peluang untuk terus berjuang biarpun kadang-kadang bisikan-bisikan halus yang membuatkan diri lemah,malas dan berputus asa hampir berjaya mengalahkan iman.

Alhamdulillah.. banyak perkara baik yang berlaku dari awal tahun hingga lah saat ini yang menggantikan segala kepayahan dan beratnya dugaan sebelumnya..

Alhamdulillah..walaupun masih banyak impian yang belum termakbul,namun terlalu banyak yang terbaik telah Allah berikan..agak lewat saya sedar yang terbaik itu xsemua yang saya inginkan tapi itulah yang saya perlukan..

Dan x tercoret disini semua perkara yang harus disyukuri kerana segalanya yang datang dari Allah itu perlu disyukuri..
Apa yang datang dari Allah itu tidak mampu kita senaraikan,kita catatkan lantaran tidakkan terhitung nikmat Allah..
tidak ada suatu nikmat Allah pun yang dapat dinafikan..lantas sukarkah bagi kita untuk melafazkan kesyukuran??

...............................................................................................................
~Ya Allah..apabila mendapat nikmat terkadang tidak aku syukuri lantaran terlupa segalanya dariMu..ampunkanlah hambaMU~

Wednesday, November 25, 2009

Untuk Teman yg sedang diUji..

Saya sebenarnya tidak bercadang untuk mencoret sebarang huruf pada hr ini memandangkan benak seperti kekontangan idea dek beberapa perkara yg singgah difikiran untuk ditimbang dan dinilai kemudian diputuskan. Namun, sebagai seorang teman saya fikir mungkin ada sesuatu yang boleh dikongsikan pada sahabat yang sedang resah dan merasa lemah dalam berhadapan dengan ujian. Saya juga pernah melalui saat2 seperti itu. Rasa diri sudah tidak mampu untuk menanggung bebanan ujian dari Allah,hampir2 berputus asa kerana terasa seperti tiada lg kekuatan untuk memikul tarbiyyah dari Allah iaitu ujian..Benar kata seorang sahabat saya,kekuatan itu perlu dicari tidak akan datang dengan sendiri,salah satu caranya dengan terus berdoa pada Allah agar diberi kekuatan dalam perjalanan hidup yg penuh rintangan ini. Dan antara jalan lain adalah kata-kata semangat,nasihat dan keyakinan dari insan2 disekeliling kita.

Sahabat,
"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)
Pertamanya kita perlu faham bahawa sebagai hamba, hidup kita akan sentiasa diuji. Itu adalah janji Allah. Sama ada suka atau tidak kita tetap akan diuji.

"Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.” (Hadis riwayat Thobrani)
Secara mudahnya apa yg saya faham dr ayat diatas,dalam kita mengenalpasti sesuatu perkara sama ada baik keaadannya atau sebaliknya dan untuk menilai kualitinya perlulah terlebih dahulu diuji. Seperti kita ke kedai elektrik,memilih sebuah lampu tidur pasti kita akan minta si penjual mengujinya terlebih dahulu samada menyala atau tidak. Begitulah juga dengan iman kita. Allah turunkan ujian itu untuk menilai sejauh mana keimanan dijiwa.

Kita tidak pernah meminta untuk diuji,namun itulah yang dijanjikan. Seperti mana yg tersebut dalam surah Al-Ankabut ayt 2(yg dinyatakan diatas),bagaimana kita dapat mengaku beriman sedangkan belum diuji? Jadi sekiranya seseorang tidak menerima sebarang ujian mungkin keaadannya sama seperti mereka yang masih bermain dengan falsafah dan teori ciptaan manusia tanpa ada pegangan agama,tanpa keyakinan terhadap Allah dan tidak beramal.
Namun sekiranya kita diuji..insyaAllah itu merupakan satu 'hint' yg baik dr Allah. Petanda kasih sayang Allah terhadap kita..Lebih kuat kita diuji mungkin itu lebih baik buat kita,kerana dugaan dan ujian yg berat itu sebenarnya mengajar kita menjadi lebih kuat berpaut pada Allah.
Allah telah menunjukkan kita satu jalan untuk menghadapi ujian dariNya.
Firman Allah..
Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. - Al Baqarah, ayat 157

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sangat mengagumkan kepada seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)


Di samping itu orang Islam juga harus bertawakal kepada Allah tatkala menghadapi ujian Allah. Bertawakal bermakna berusaha dengan segala upaya untuk mengatasinya kemudian menyerahkannya kepada Allah yang menentukan.
Firman Allah yang bermaksud:
“Dan sepenuhnya urusanku ini, kuserah pasrahkan bulat-bulat kepada Allah, sebab Ia Maha memperhatikan semua urusan hamba-Nya.” (Surah al-Mukmin, ayat 44)


Setiap orang Islam hendaklah sentiasa berikhtiar untuk mengatasi ujian yang menimpa.Elakkan daripada perasaan sedih, mengeluh, putus asa atau kecewa ketika berdepan dengan ujian Allah, sehingga sanggup menyalahkan takdir.
Seharusnya banyak bersabar dan mendekatkan diri kepada Allah, itulah penolong yang sejati seperti firman-Nya yang bermaksud:
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 45)

Sahabat,
Berdoalah,beribadatlah supaya lebih hampir dengannya,bersabar dan bertawakkalah..
Saya tidak mampu untuk memberi kekuatan,saya tidak mampu meleraikan segala kekusutan dan beban yg menghuni di hati kamu..
Ingatlah,Allah tidak akan menguji seseorang dengan sesuatu diluar kekuatan hambanya. Saya yakin mampu untuk menghadapi dugaan itu. Carilah kekuatan itu dari Allah..

~Ya Allah,permudahkanlah urusan sahabatku,leraikanlah segala keresahan dihatinya,ringankanlah ujian untuk dirinya kuatkanlah imannya untuk terus bergantung harap dan redha pada ketetapanMu~

Tuesday, November 24, 2009

Langkah tercipta

Semalam aku kelukaan,
kecewa kehampaan,
mencalar ketabahan.
Mimpi yang sering ku harapkan,
menjadi kenyataan,
namun tak kesampaian.

ALLAH..
inginku hentikan langkah ini,
bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
semangat tenggelam,
lemah daya,
Haruskah aku mengalah,
namun jiwa kuberbisik,
inilah dugaan.

Dan mataku kini terbuka,
pada hikmah dugaan,
uji keiman,

Tak dilontarkannya ujian,
di luar kekuatan
setiap diri insan.

ALLAH..
pimpinlah diriku
tuk bangkit semula
meneruskan langkah perjuangan ini,
cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan
agar mimpi jadi nyata
PadaMU ku meminta.

Daku mohon agung kudratMU
Wahai Tuhan yang Satu
Segalanya dariMU.

.........................................
ini adalah bait-bait dalam lagu langkah tercipta-unic.
saya sgt suka lagu ni. Lagunya yang menarik,liriknya juga sgt2 terkesan buat saya..
Pada mulanya saya pk nak post entry dengan video nasyid ni tapi selepas beberapa kali percubaan sy untuk meng'upload' video tersebut gagal, last2 sy masukkan dlm playlist sje..
sila la dengar ye...^_^

Monday, November 23, 2009

sPm,BanJir,kEnangAn...

Adik bongsu saya tgah bersedih kerana terpaksa bersidai diasrama gara2 banjir yang melanda. Seperti saya beliau juga kelihatan mengalami simptom2 homesick. mungkin juga beliau terbayangkan nasik dan lauk pauk resipi ibu kami..Esok paper terakhirnya, tp kebarangkalian beliau perlu menunggu beberapa hari sehingga banjir surut amatlah tinggi..semoga dia tidak bersedih..

Dan saya pula..berada dalam dilema..wajarkah kami mengambil risiko pulang ke kg pada malam ini?Kemungkinan kami tersangkut di pertengahan jalan atau mungkin juga kami dapat sampai ke rumah dengan selamat..Menunggu keputusan kakak tercinta,jika diizinkan Allah malam ni kami akan bertolak..

2-3 hari ini saya agak sibuk memikirkan tentang beberapa perkara. Hari ni alhamdulillah beban yang menghempap benak saya sudah makin berkurang.

Beberapa jam yang lalu saya menerima SMS dari Mira,junior saya ketika disekolah. Lebih tepat lagi dia juga salah seorang adik saya,cuma berlainan ibu dan ayah..(adik agkat laaa)..tiba2 mengingatkan saya memori menjadi seniornya dahulu. Setiap waktu maghrib Mira menjadi antara jemaah yang awal dan selalu berada di saff hadapan. Dan selalu juga saya berada disebelahnya memandangkan dia selalu 'reserve'kan tempat disebelahnya untuk saya. Rindu saat itu,solat bersama,dengar taklim,conduct usrah adik2..
Paling mengharukan saya,ketika SPM, waktu itu pelajar lain semua sudah mula bercuti yg tinggal di asrama hanyalah pelajar2 tingkatan 5,..Mira dtg bersama familynya semata-mata menjenguk saya..
masih terasa saat itu walaupun kami sudah lama tidak bertemu..
ukhwah itu sungguh indah..
saya sgt merindukan waktu itu..
dan hari ini khabar dari mira mengingatkan kembali segala yang indah..
tersenyum sy apabila dia menyatakan hasratnya untuk menjadi seorang ustazah atau pakar psikologi..sgt sesuai dengan kamu dik..teruskanlah..itu juga impian diri ini yg masih tidak berkesampaian..
semoga adik2 saya berjaya di dunia akhirat..

sabar lah duhai hati

Ketika jari jemari menari-nari mengukir abjad2 disini, bintu 'ali masih lagi tersadai di bukit antarabangsa. Perancangan untuk pulang ke kampung hari ni tidak menjadi kenyataan. Panggilan dari ayah n mak memberi khabar 'KAMPUNGKU DILANDA BANJIR'. Laluan ke kampung saya tidak dapat dilalui kenderaan yg agak 'ringan' seperti kereta, air semakin naik..ini menandakan kemungkinan saya terpaksa menunggu untuk beberapa hari lg atau mungkin juga mmg saya tidak dapat beraya di terengganu..aduhhh..rindunya pada mak dan ayah..

Ya Allah,tabahkan hati ku,selamatkanlah keluarga ku dari bencana dan malapetaka..amin

Friday, November 20, 2009

setiap kali-devotees




hayati lagu ni...

Yang Terbaik hanyalah Allah

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda:
Allah berfirman:
“Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam dirinya, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam Diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari.”
[HR Muslim]

Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
(Surah Al-Hadid : 4)

Apa yang tersirat dsebalik dalil diatas adalah betapa dekatnya Allah dgn hamba-hambaNya.
Dekatnya Allah tidak bersentuh jauhnya tidak berjarak. Dalam keadaan apapun seharunya kita perlu yakin bahawa Allah tetap bersama kita,Dia tidak meninggalkan kita. Apabila kita ditimpa musibah jangan lah sesekali berprasangka buruk terhadap Allah. Jangan merungut dan berkeluh kesah kerana setiap yang terjadi telah tercatat hikmah disebaliknya. Dan sebenarnya musibah yang terjadi merupakan ujian merupakan tanda kasih sayangNya. Musibah itu sebagai peringatan kerana kita selalunya tidak menyedari bahawa ada gerak laku dan niat kita tersasar dari landasan keikhlasan dan kebenaran atau mungkin juga kita menapak di jalan kelalaian. Maha dekatnya Allah,Maha Pengasihnya Dia, diturunkan musibah untuk mengingatkan hambaNya.

Tidakkah kamu tahu bahawa Allah memiliki kerajaan langit dan bumi? Dan tidak ada bagimu pelindung dan penolong selain Allah
[Surah al-Baqarah : 107]

Hanya Allah sahaja yang layak menjadi tempat pergantungan bagi semua makhluk. Apalah yang ada pada manusia sekiranya manusia yang menjadi tempat pergantungan. Bahkan manusia pulalah yang diciptakan oleh Allah s.w.t..

Katakanlah: "Mengapa kamu menyembah selain daripada Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi mudarat kepadamu dan tidak (pula) memberi manfaat?" Dan Allah-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
[Surah al-Maidah : 76]

Realiti umat Islam sekarang jarang menjadikan Allah sebagai tempat pergantungan. Manusia menjadi takut pada sesuatu yang lain melebihi rasa takut pada Tuhan. Takut untuk melaksanakan hukum Allah lantaran bimbang berlakunya perpecahan kaum,kemerosotan ekonomi,dan juga takut dilihat sebagai generasi yang kolot dan tidak maju. Sedangkan tidakkah kita fikir siapakah yang lebih berkuasa dalam menetukan kehidupan manusia? Tidak kah kita melihat bahawa Islam merupakan satu konsep kehidupan yang cukup lengkap bg individu,masyarakat,negara dan keseluruhan peradaban dunia?

Tanyalah diri kita, adakah sesuatu yang lain lebih baik dari apa yang telah Allah tetapkan?Adakah apa yang dicipta manusia mampu menandingi ciptaan Allah?
"Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?"
[Surah al-Maidah : 50]

Renungkan...

Wednesday, November 18, 2009

Belajar Menerima Kritikan

Setiap org mempunyai sikap dan pandangan tersendiri terhadap sesuatu perkara atau seseorang. Setiap orang mempunyai naluri untuk mengekspresikan apa yang dirasakan terhadap sesuatu perkara itu sama ada menerima,menolak,bersifat natural atau sebaliknya. Dalam konsep kehidupan manusia salah satu elemen yang ada adalah kritikan. Kritikan merupakan satu perbuatan yang membawa kepada pertimbangan atau penafsiran juga sinonim dengan analisis. Pengkritik pula ialah penyokong sesuatu pendirian yang menentang atau tidak bersetuju dengan sesuatu perkara yang dikritik.
Apa pula kritikan yang membina dan apa pula yang dimaksudkan dengan kritikan membunuh?

Kritikan membina merupakan analisa yang memberi kesan positif terhadap orang yang dikritik. kebiasaannya kritikan membina lebih mengutamakan penghargaan dan motivasi yang dapat membina emosi orang yg dkritik ke arah yang lebih positif. Manakala kritikan membunuh pula selalunya bercampur aduk dengan hasad dengki, rasa ingin menjatuhkan orang yang dkritik dan selalunya membuatkan org yang dikritik menjadi lemah,marah atau rendah diri yang terlampau. Kritikan yang membunuh selalunya bertujuan mencari kesalahan orang lain sehinggakan kesilapan diri sendiri tidak pernah cuba untuk diperbaiki.

Kebanyakan dari kita takut untuk menerima kritikan dan takut untuk mengkritik. Sedangkan sekiranya kritikan itu dilihat dari sudut yang positif, ianya dapat menjadi medan untuk sesorang membina dan menjana potensi diri supaya dapat dipacu ke arah yang lebih baik.

Dalam kehidupan, kita tidak boleh lari dari kritikan. Mungkin kebanyakannya kritikan bersifat negatif tapi kita seharusnya menilai kritikan itu dengan kritis dan berlapang dada. Mungkin kritikan itu ada betulnya dan memerlukan kita untuk koreksi diri supaya apa yg dinilai negatif oleh org lain dapat kita perbaiki sehingga menjadi positif. Seseorang yang bijak,rasional dan matang akan mengambil kritikan itu sebagai satu cabaran untuk mencapai kejayaan.

Dalam menghadapi kritikan, kekuatan emosi amat penting kerana setiap org yang mengkritik mempunyai cara yang berbeza. Ada yang berunsur provokasi, penghinaan dan lain-lain. Kekuatan emosi diperoleh dari iman dan takwa kepada Allah kerana dari situlah kita menjadi lebih sabar,tenang dan percaya bahawa sebaik-baik penilai adalah Allah s.w.t. Penilaian manusia mungkin ada betul ada juga salahnya. Namun penilaian Allah itu tetap benar dan tidak ada silapnya. Jadi untuk apa ditakutkan kritikan dari manusia sedangkan apa yang perlu dirisaukan jika 'dikritik' dan dinilai buruk oleh Tuan Punya Dunia...

Konklusinya, setiap dari kita perlu belajar menerima kritikan sama ada kritikan itu positif atau negatif. Hanya diri kita sahaja yang mampu menjadikan kritikan itu sebagai kritikan yang membina atau kritikan yang membunuh.

Tuesday, November 17, 2009

CUTI SEMESTER: ANTARA HIDUP DAN MATI

Kebanyakan siswa siswi seluruh IPT di Malaysia pada waktu ini telah mula bercuti. Selepas berhempas pulas dengan peperiksaan akhir semester, tiba waktu untuk merehatkan minda seketika. Hanya seketika...
Percutian yang hampir 2 bulan atau ada sesetengahnya mungkin lebih dari itu merupakan satu jangka waktu yg seharusnya diisi dengan sesuatu yg boleh menjadikan kita sebagai manusia yg 'HIDUP' dan bukan manusia yang 'MATI'.
Jadilah insan hidup yang memanfaatkan waktu lapang dengan sesuatu yang bermanfaat pada diri dan juga orang lain mungkin..
Kenapa tidak terus menuntut ilmu bagi mengisi kelapangan yg ada?
Bagi pelajar kejuruteraan,di waktu cuti inilah ruang untuk belajar sesuatu di luar bidang kejuruteraan,begitu juga pelajar perubatan,undang-undang dan sebagainya.

Kita dituntut untuk terus belajar.Menuntut ilmu itu adalah satu kewajipan.
Allah pernah berfirman kepada Nabi Daud
" Ya Daud, pakaikan dikakimu kasut daripada besi dan bawalah tongkat besi dan pergilah menuntut ilmu sehingga kasutmu carik dan tongkatmu pecah"

Jika difikirkan sudah tentu kasut besi tidak akan carik dan tongkat besi tidak akan pecah.. Apa yg tersirat di sebalik firman Allah ini adalah, Nabi Daud dituntut oleh Allah untuk menuntut ilmu sepanjang hayat. Begitulah pentingnya ilmu untuk dituntut oleh setiap manusia sepanjang hayat. Ilmu yang paling penting bukan sahaja ilmu keduniaan tetapi ilmu untuk menjamin keredaan Allah yang menjadi bekal perjalanan menuju akhirat.

Saya menulis kerana ingin belajar. Belajar dari apa yang saya baca,lihat,dengar dan lalui. Setiap waktu kita sekiranya diteliti sehalus-halusnya adalah melalui proses belajar. Secara mudahnya, pengalaman kita adalah ilmu yang mengajar diri kita sendiri. Setelah membedah beberapa buah buku selama 2-3 hari bercuti, saya telah memahami sesuatu yang jarang saya fikirkan selama ini yakni sesuatu 'antara hidup dan mati'. Kadang2 waktu lapang yang panjang menjadikan kita manusia hidup yang mati. Bernafas,bergerak tetapi akal dan hati mati untuk belajar,berfikir dan bermuhasabah.
'cuti semester nak cover tido sebab x cukup tido sepanjang exam'
'cuti semester nak tgok tv puas2'
'cuti ni leh la layan facebook 24 jam'
Beberapa ayat yg mungkin biasa kita dengar. Tidak ada salahnya dengan tidur, tapi biarlah berpada-pada. Juga tidak ada salahnya dengan menonton tv, tapi jgnlah sehingga lalai dengan tanggungjawab terhadap Allah,dan juga biarlah apa yg ditonton itu merupakan satu perkara yg boleh memberi manfaat,pengajaran dan ilmu yang berguna.

Dalam menuntut ilmu tidak mengenal waktu, dan juga tidak mengenal sesiapa. Sehingga setiap dari kita dapat mengembangkan potensi yang diberikan oleh Allah Swt kepada kita dan sampai kepada kesempurnaan yang diharapkan. Kerana itulah, agama menganggap bahawa menuntut ilmu itu termasuk sebahagian dari ibadah. Ibadah tidak terbatas kepada solat, puasa, haji, dan zakat. Bahkan menuntut ilmu itu dianggap sebagai ibadah yang utama, kerana dengan ilmulah kita dapat melaksanakan ibadah-ibadah yang lainnya dengan betul.

Jadi berterusanlah kita dalam menuntut ilmu. 'Semester break' bukanlah bererti masa untuk kita bersukaria dengan perkara2 yang melalaikan, tetapi manfaatkanlah masa yang ada ini untuk belajar. Ingatlah, mungkin juga usia kita tidak sempat mengejar seluruh waktu cuti ini,kita mungkin dipanggil menghadapNya bila-bila masa sahaja. Jadi, ketika masih berkesempatan menjadi manusia yang hidup, manfaatkanlah title 'Manusia Hidup' ini dengan hidup dalam menuntut ilmu. Janganlah menjadi manusia hidup yang mati tanpa berbuat apa2 atau manusia hidup yang mati dengan keseronokan. Apa yang lebih utama adalah belajar tentang sesuatu yang dapat mendekatkan diri kita kepada keredhaan Allah,dan saya pasti kita semua tahu Ilmu yang bagaimana dapat membantu kita me 'renovate' diri dan iman kita. InsyaAllah, Ilmu yang baik menghasilkan sesuatu yang baik buat diri kita semua.

:koreksi diri-jgn asyik sgt berfacebook,ym..blaja..blaja..pesanan ringkas untuk diri sendiri

Friday, November 6, 2009

RESAH

videoRESAH

Senjakala yang menggamit Resah dalam perjalanan

Meniti waktu dengan pasrah

Mengharap secangkir kasihMu

Tika dedaun berguguran

Mengimbau kenangan semalam

Apakah dosa-dosa ini akan terampun

Dalam perjalanan kembali

Untukku menuju Ilahi

Tuhan Kurniakan kasihMu

Munajatku di penjuru malam

menghapus dosa yang silam

Ingin ku cubit dan kulontarkan

Bersihkan diri menghadapMu

ResahMenangis dikalbukuT

tika kenangan dahulu menyapa sanubariku

Pasti nasuha yang ku munajatkan

Menyulam hasrat kasih sejati

*lagu dr kump instinct,sgt menarik

terima kasih kawan




ketika aku menangis dalam diam
kau titipkan semangat dalam kiasan
ketika aku senyum dalam tangisan
kau semaikan kekuatan dalam tutur penuh ketulusan
disaat aku disapa lelah dalam perjuangan kau kongsikan kekuatan
disaat aku hanyut dibuai kecintaan dunia
kautuntunku menongkah hakikat kehidupan
kita sama..
menempuh perjuangan ini
biar jasadmu tidak selalu disisi
jiwamu sentiasa berbisik
membenihkan semangat untuk aku terus berjuang

entri buat sahabat-sahabat saya yg tersayang:maie,as,dayah,shikin,adikku izzat dan mereka yg slalu memberi sy kekuatan dikala sy dihimpit tekanan.




Thursday, November 5, 2009

kalam2 yg memberi kekuatan

Sabda Rasulullah SAW..
"Demi Zat yang diriku ada di tanganNYA, andai kalian tidak berbuat dosa, nescaya ALLAH akan melenyapkan kalian dan IA aakan mendatangkan suatu kaum yang berdosa, lalu mereka beristighfar kepada ALLAH, dan ALLAH mengampuni mereka" (HR Muslim)
Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu
“Ya Haiyyum, Ya Qayyum, dengan rahmatMu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata” (Riwayat al-Nasai)

Wednesday, November 4, 2009

apalah nak jadi...


salam

Menelaah ketika dinihari terasa tenangnya. Saya curi sedikit waktu untuk meluahkan rasa tidak senang saya semenjak semalam. Berita Dr Asri, bekas mufti Perlis ditahan atas alasan mengajar tanpa tauliah bagi saya cukup mengaibkan. Umum mengenali Dr Asri sebagai seorang ilmuwan, pernah memegang jawatan sebagai Mufti. Walaupun pandangannya terkadang mencetuskan kontroversi namun buah fikirannya masih lagi berteraskan akidah Islam bg saya. Hampir separuh dari waktu yg saya ada semalam dihabiskan dihadapan skrin laptop, cuba meneliti setiap fakta2 dari paparan berita,pendapat para ulama lain mengenai kes Dr Asri. Masing-masing mempunyai berbagai pendapat namun konklusi mereka tetap sama, tidak bersetuju dengan cara JAIS yg tidak profesional.

Ulama ditahan atas alasan yang tidak cukup kukuh, tetapi pelbagai kemungkaran di dunia nyata tidak pula diambil peduli.Itulah realiti dunia kini.

Semoga Allah melindungi mereka yg berjuang dijalanNya..


_____________________________________________________________


3 Fitnah Dunia

Rasulullah saw., pada 14 abad lalu telah menyatakan dalam sebuah hadis yang terkenal disebut dengan hadits Wahn,
"Hampir saja bangsa-bangsa mengepung kalian, sebagaimana orang lapar mengepung tempat makanan.
Berkata seorang sahabat, “ Apakah karena kita sedikit pada saat itu ?
Rasul saw. bersabda,” Bahkan kalian pada saat itu banyak, tetapi kalian seperti buih, seperti buih lautan. Allah akan mencabut dari hati musuh kalian rasa takut pada kalian. Dan Allah memasukkan ke dalam hati kalian Wahn.
Berkata seorang sahabat,” Apakah Wahn itu wahai Rasulullah saw ?
Rasul saw, bersabda, “Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Dawud).

Dunia dengan segala isinya adalah fitnah yang banyak menipu manusia.
Dari Abu Said Al-Khudri,
Nabi saw bersabda:
Sesungguhnya dunia itu manis dan lazat, dan sesungguhnya Allah menitipkannya padamu, kemudian melihat bagaimana kamu menggunakannya. Maka hati-hatilah terhadap dunia dan hati-hatilah terhadap wanita, kerana fitnah pertama yang menimpa bani Israel disebabkan wanita(HR Muslim) (At-Taghaabun 14-15).
Secara umum fitnah kehidupan dunia dapat dikategorikan menjadi tiga bentuk, yaitu: WANITA, HARTA dan KEKUASAAN.

Fitnah Wanita

Dahsyatnya fitnah wanita telah disebutkan dalam Al-Quran dan Hadits. Bahkan surah ‘Ali Imran 14 menempatkan wanita sebagai urutan pertama yang banyak dicintai oleh manusia dan pada saat yang sama menjadi fitnah yang paling berbahaya untuk manusia.

Rasulullah saw. bersabda,

"Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita”
(HR Bukhari dan Muslim).

Banyak sekali bentuk fitnah wanita, jika wanita itu isteri maka banyak para isteri dapat memalingkan suaminya dari ibadah, dakwah dan amal shalih yang tanggungjawab utama lainnya. Jika wanita itu wanita selain isterinya, maka fitnah berbentuk perzinaan. Fitnah inilah yang sangat dahsyat yang menimpa banyak umat Islam.Ada banyak cerita masa lalu baik yang terjadi di masa Bani Israil maupun di masa Rasululullah saw yang menyangkut wanita yang dijadikan objek fitnah. Kisah seorang rahib yang membakar jari-jari tangannya untuk mengingatkan diri dari azab neraka ketika berhadapan dengan wanita yang sangat siap pakai, kisah penjual minyak wangi yang mengotori dirinya dengan kotoran dirinya agar wanita yang menggodanya lari, dan cerita nabi Yusuf a.s. yang diabadikan Al-Qur’an. Itu kisah-kisah mereka yang selamat dari fitnah wanita. Sedangkan kisah mereka yang menjadi korban fitnah wanita lebih banyak lagi. Kisah rahib yang mengubati wanita kemudian berzina sampai hamil dan membunuhnya, sampai akhirnya musyrik kerana menyembah syaitan. Kisah raja Arab dari Bani Umayyah yang meninggal dalam pelukan wanita dan banyak lagi kisah-kisah lainnya.


Fitnah Harta

Fitnah harta termasuk bentuk fitnah yang sangat dahsyat yang ditakuti Rasulullah saw.

Dari Amru bin Auf al-Anshari ra bahwa Rasulullah saw. mengutus Abu Ubaidah bin al-Jarrah ke al-Bahrain untuk mengambil jizyahnya. Kemudian Abu Ubaidah datang dari bahrain dengan membawa harta dan orang-orang Anshar mendengar kedatangan Abu Ubaidah. Mereka berkumpul untuk shalat Subuh dengan Nabi saw. tatkala selesai dan hendak pergi mereka mendatangi Rasul saw., dan beliau tersenyum ketika melihat mereka kemudian bersabda,”Saya yakin kalian mendengar bahwa Abu Ubaidah datang dari Bahrain dengan membawa sesuatu?” Mereka menjawab, ”Betul wahai Rasulullah”. Rasul saw. bersabda, ”Berikanlah khabar gembira dan harapan apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukanlah kefakiran yang paling aku takutkan padamu tetapi aku takut dibukanya dunia untukmu sebagaimana telah dibuka bagi orang-orang sebelummu dan kalian akan berlumba-lumba mendapatkannya sebagaimana mereka berlumba-lumba, dan akan menghancurkanmu sebagaimana telah menghancurkan mereka.” (HR Bukhari dan Muslim).


Pada saat dimana dakwah sudah memasuki wilayah negara, maka fitnah harta harus semakin perlu dijaga. Kerana pintu-pintu perbendaharaan harta sudah sedemikian rupa terbuka lebar. Dan fitnah harta, nampaknya sudah mulai menimpa sebahagian aktiviti dakwah. Kegemaran main dan aktiviti hotel, berganti-ganti telefon bimbit dan membeli telefon bimbit mewah, berlumba-lumba membeli rumah yang mewah dan berlebih-lebihan dengan perabot rumah tangga, lebih asyik bertemu dengan teman yang memiliki level sama dan para pejabat lainnya adalah beberapa fenomena fitnah harta.Yang paling parah dari fitnah harta bagi para ilmuan adalah menjadikan dakwah sebagai dagangan politik. Segala sesuatu mengatas namakan dakwah. Berbuat untuk dakwah dengan berbuat atas nama dakwah bezanya sangat tipis. Menerima hadiah atas nama dakwah, menerima dana dan sumbangan musyarokah atas nama dakwah. Mendekat kepada penguasa dan menjilat pada mereka atas nama dakwah dan sebagainya.


Dalam konteks ini Rasulullah saw. dan para sahabatnya pernah ditegur keras oleh Allah kerana memilih mendapatkan ghonimah dan tawanan perang, padahal itu semua dengan pertimbangan dakwah dan bukan atas nama dakwah. Kejadian ini diabadikan Al-Qur’an surah Al-Anfaal (8): 67-68, “Tidak patut, bagi seorang nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiyah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untukmu)…”


Fitnah Kekuasaan

Fitnah kekuasaan biasanya menimpa kalangan elit dan level tertentu dalam tubuh umat. Fitnah inilah yang menjadi punca fitnah besar di masa sahabat, antara Ali r.a. dengan siti Aisyah r.a. dalam perang Jamal, antara Ali r.a. dengan Muawiyah r.a. dalam perang Siffin, antara Ali r.a. dengan kaum Khawarij.

Fitnah kekuasaan ini juga dapat menimpa gerakan dakwah dan memang telah banyak menimpa gerakan dakwah. Para aktivis gerakan dakwah termasuk para pemimpin gerakan dakwah adalah manusia biasa yang tidak maksum dan tidak terbebas dari dosa dan fitnah. Yang terbebas dari fitnah dan kesalahan adalah manhaj Islam. Sehingga fitnah kekuasaan dapat menimpa mereka kecuali yang dirahmati Allah.
Kecintaan untuk terus memimpin dan berkuasa baik dalam wilayah publik mahupun struktur suatu organisasi adalah sebahagian dari fitnah kekuasaan.Fitnah kekuasaan yang paling dahsyat menimpa aktivis dakwah adalah perpecahan, saling menjatuhkan, saling memfitnah bahkan saling membunuh. Dan semua itu pernah terjadi dalam sejarah Islam. Semoga kita semua diselamatkan dari semua bentuk fitnah ini.

sumber dari Halaqah.net

Saturday, October 31, 2009

”sesungguhnya dalam kehidupan ini ada manusia yang mati sebelum datang ajalnya, kerana masa yang ada dalam kehidupannya itu sama sekali tidak memberikan manfaat dan faedah samada bagi dirinya ataupun orang lain, sementara itu ada manusia-manusia yang terus hidup meskipun ajalnya telah sampai menjemput, kerana masa yang ada dalam hidupnya berjaya digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah sama ada untuk dirinya atau masyarakat ramai berupa warisan ilmu pengetahuan, anak-anak soleh atau para murid yang bertaburan di pelbagai tempat untuk melanjutkan misi perjuangan atas dunia ini. Perjuangan yang berlanjutan itu menjadikan seolah-olah ia masih hidup dan bergerak dibuka bumi, meskipun jasadnya sudah lama dikandung tanah”. dr yusuf al-qardhawi


Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu,yg mencipta segalanya, yang menimpakan ujian,yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkankeinginanmu terhalang, serta menyusahkan kehidupanmu, pasti akan damailah hatimu kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanyauntuk sesuatu yang sia-sia, bukan ALLAH tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu,tapi mungkin itulah yang DIA mahu keranaDIA tahu hati yang sebiginilah yang selalunyalebih lunak dan mudah dekat dan akrab denganNYA..

Wednesday, October 28, 2009

tazkirah untuk hati




"Bila Allah cepat mengabulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat mengabulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak mengabulkan Doamu, Maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Oleh kerana itu,
sentiasalah berprasangka baik pada ALLAH dalam keadaan apapun.
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya..."

..selepas berhempas pulas hari ni, selesai sudah 1 paper..Alhamdulillah perjuangan hr ini tidak terlalu menekan emosi lantaran bantuan dari Ilahi yg mengiringi usaha..apa yang telah selesai ni saya serahkan ketentuan di akhir nanti pada Allah..semoga apa yang diharapkan tercapai hendaknya dengan izin dari Tuan Punya Dunia..insyaAllah..
lebih kurang seminggu dari sekarang 'next' paper bakal mnyusul..moga dipermudahkan segalanya..risau juga bila difikirkan, memandangkan kesihatan diri yg kadang2 agak tidak memuaskan seperti semalam..mujurlah demam yg singgah hanya sekejap..teringat pula kejadian semester lepas..saya diuji ketika exam law of contract II, demam panas yg teruk, kepala yg sangat sakit mengganggu konsentrasi dan sedikit sebanyak memberi kesan pada keputusannya..namun mujurlah masih 'lepas'..
kesihatan tubuh badan ni sangt penting dan harus dijaga lebih2 lg di musim peperiksaan ni..
buat kawan2 sume...
jgn la stay up sampai ke pg..
jaga makan..
JGN STRESS(ni untuk diri sy sendiri)..
jgn men hujan..(skang kan slalu hujan)..
dan yang penting banyakkan doa pada Allah mohon dipermudahkan perjuangan kita semua...








Tuesday, October 20, 2009

seuntai motivasi untuk diri--

minggu yg sangat menguji iman,emosi dan fizikal seorang hamba yg lemah
selalu merasa dirinya lemah
semangatnya yg rapuh
hampir patah dipijak rasa putus asa yg cuba menguasai diri..
baru sedikit diuji sudah mengeluh..
baru setitis dugaan menimpa sudah lemah..

kata seorang teman: dalam kita melangkah terkadang
diuji dgn ujian yg terasa beratnya hingga kita terduduk dan menangis.Peritnya terasa,tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana kitika itu air mata hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yg kian terkoyak lantaran ada langkah tersasar dr keikhlasan.
jgn berputus asa selagi kemenangan belum tercapai atau kita syahid dalam pelayaran..
kekuatan xkan dtg kpd kita tp perlu dicari..
jgn mengeluh dlm pejuangan..bnyak lg yg perlu ditempuh..
syukran buat sahabat yg sentiasa mengingatkan diri ini..






Friday, October 16, 2009

Ya Allah..jgnlah Engkau bolak balikkan hati kami..


baru beberapa hari sy tinggalkan blog tercinta ni tidak berupdate..terasa rindu pula.
Alhamdulillah,sempat sy mencuri sedikit waktu untuk mencoret sesuatu di blog ini..sebenarnya qalbu saya sering berbicara,seperti mengarahkan sy untuk menceritakan sesuatu sbg pengajaran untuk diri sy dan juga pembaca laman 'bila qalbu berbicara' ini..

beberapa hr lepas sy bertemu dengan seorang sahabat lama..yg mana dulu sy mengenalinya dalam 1 program beberapa tahun lepas..selama sy mengenalinya,bg sy dia adalah seorang kawan yg baik,sgt menjaga waktu solat,bertudung labuh,sopan dll..dia juga menjadi bualan rakan2 dalam kumpulan sy ketika itu..yg mana msing2 mengagumi kawan sy ni..sungguh saya katakan dalam program itu dia sgt disegani..apabila dia melontarkan pandangan..tiada yg membangkang,apabila dia memberi nasihat, sgt2 terkesan di hati sesiapa yg dinasihatinya..

Tapi,sgt mengejutkan sy apabila bertemu kembali dgnnya baru2 ni..bukan lah niat sy untuk mengaibkan sesiapa..tp sekadar pengajaran buat diri sy juga..dia sudah jauh berubah..tiada lg tudung labuh menghiasi dirinya..hampir sy tidak mengenalinya ketika sy t'dengar seseorang memanggil nama sy..dan apabila sy menoleh seorang gadis yg berambut 'perang' muda yg cantik(jauh lebih cantik ketika dia bertudung)..dalam ht sy seolah tidak percaya...
sewaktu dia memeluk sy,katanya rindu,terasa sebak di hati sy..sebak dengan pertemuan ni..hampir 3 tahun kami terputus hubungan..tp akhirnya sy dipertemukan dgn seseorang yg sudah jauh berbeza..
kalau dulu..dia selalu bertanya sy.."fiza xnak cuba pkai tudung labuh?"..sy hanya mampu menjawab..insyaAllah..kerana waktu itu sy selesa bertudung biasa,..sekarang??perlukah sy pula yg betanya pada dy "xnak cuba bertudung,lg manis?"...
sy sempat berbual dengannya..sempat sy bertanya.."knapa lain sekarang?"..jawapan yg saya dapat dr dy hanya senyuman dan 1 ayat yg membuatkan sy hairan.."Tuhan pilih awk untuk berubah jd lebih baik..tp bukan sy fiza"...
tersentak sy bila dia memberikan jawapan seperti itu..
sy xmampu nak berkata apa2..
dalam hati sy...terdetik..
kita x tau apa yg akan jd pada diri kita akan datang..
mungkin lebih baik..
mungkin lebih buruk..
mungkin jugak langsung tiada perubahan..

semoga Allah memilih kita untuk menjadi hambanya yg sentiasa cuba menjadi yg lebih baik..
semoga perjalanan hidup kita setiap waktu adalah ke arah yg lebih baik..
doakanlah agar hidup kita,keluarga dan sahabat2 kita supaya tergolong dalam golongan yg mendapat hidayah Allah...

"Ya Tuhan kami,janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada Kami,dan kurniakanlah kami rahmat dr sisiMu,sesungguhnya Engkau Maha Pemberi."

"Ya Allah…janganlah Engkau bolak-balikkan hati2 kami setelah Engkau memberi hidayah pada kami…."
"Ya Allah...matikanlah kami dengan sebaik-baik kesudahan dan janganlah Engkau tamatkan keatas kami dengan seburuk-buruk kesudahan"
.......................................................................................
semoga saya dipertemukan kembali dgn dia yg saya kenali dulu..
Ya Allah..
lindungilah sahabatku..
jadikanlah dia tergolong dalam hambaMu yg mendapat hidayah...

Tuesday, October 13, 2009

nak buku ni...


bintu 'ali tgah sibuk ngan persediaan nak exam..
lepas habes exam nanti merancang nak baca buku ni..tp bintu 'ali x jumpa lg..hr tu pusing2 2-3 kdai buku,tp xde plak yg ni..
harap2 tercapai juga hasrat nak baca buku ni cuti sem nanti..insyaAllah.
SELAMAT BERJUANG SEMUA
--curi masa kejap--

Monday, October 12, 2009

bintu 'ali menulis..salam imtihan

Ucapan salam buat pengunjung laman 'bila qalbu berbicara' milik seorang 'abdullah yg naif dan kurangnya ilmu..

Jari jemari ini bagai dipujuk,tergoda untuk menyusun kalimah. Mungkin 'bintu 'ali' terfikirkan kesibukan yg bakal melanda dirinya memandangkan imtihan dunia akan menyusul membuatkan dirinya ingin menulis sesuatu sebelum meninggalkan laman ini bersawang dalam satu jgka waktu yg agak panjang.

bintu 'ali terdetik untuk menulis tentang IMTIHAN

setiap insan pasti melalui saat2 diuji,tidak kira sebesar manapun ujian tersebut. Sejauh mana seorang abduh dapat melepasi imtihan ttersebut bergantung pada usaha dan kesabarannya..bintu 'ali sgt takut pada kegagalan..lemah sungguh insan ini..pernah diri ini merasa usaha yg dilakukan adalah yg terbaik,yg termampu tp hasilnya tidak lah seperti yg diharapkan. Apabila difikirkan,saat diri bintu 'ali cuba berusaha untuk memperoleh kejayaan dalam imtihan dunia,diri lupa tentang sesuatu...segalanya perlu diserahkan kepada Allah.Usaha,usaha dan usaha kemudian brdoa dan bertawakallah..lemahnya bintu 'ali kerana sering lupa untuk berdoa..atau mungkinkah usaha bintu masih kurang..MUNGKIN.

Imtihan kali ini bintu 'ali mengharapkan sesuatu pengakhiran yg membuahkan hasil lebih baik..

bintu 'ali ingin berkongsi doa seorang sahabat dalam satu sms yg telah lama disimpan.



Ya Allah
permudahkanlah sahabat yg ku kasihi ini menduduki imtihan duniaMu
Jdkanlah debaran dijiwanya disebabkan risau jika gagal melamar redhaMu
dengarilah rintihannya yang sanggup bersusah demi IlmuMu
Terimalah air matanya sebagai penyejuk kemurkaan Mu
belailah jiwanya disaat dia terkulai lemah agar terhindar dia dr mengharapkan selain dariMu

Wahai Allah yg Maha Pengasih
ku rela cagarkan satu2nya simpulan ukhwah nan rapuh ini andai ia mampu menjadi mahar agar sahabatku ini layak mendapat perhatianMu
kerana ku tahu tiada yg lebih membahagiakannya melainkan kejayaan di jeti persinggahan ini untuk dibawa pulang ke kampung akhirat kelak

Amin..


doa ini dipanjatkan buat sahabat2 sekelian..selamat berjuang menempuh imtihan dunia..

Di saat bintu 'ali gelisah menanti waktu untuk berdepan dgn imtihan di bumi UITM ini,wajah mak dan ayah sentiasa terbayang bersama harapan besar kedua mereka..

Rindu pada mak yg slalu memberi semangat pada bintu 'ali..yg selalu mendidik bintu 'ali..yg selalu berkorban untu anak2nya..

Selalunya sebelum imtihan, bintu 'ali akan pulang mohon restu dr mak dan ayah..tp kali ni bintu 'ali seakan tidak nampak ruang waktu yg boleh dicuri untuk bintu 'ali menghadap mak dan ayah..terlalu bnyak komitmen dan urusan yg masih belum dilunaskan di bumi tempat bintu 'ali berjuang mencari ilmu ini..Rindu bintu 'ali pada ciuman kasih seorang ibu yg penuh harapan


...........menumpang disegenap ruang.............
yg ada di lubuk perkasihan
begitu indah setiap detik didalam rahimmu
sehingga teramat asyik setiap saat di pangkuanmu
keperitan itu kau rasa indah demi anakmu
setitis air mata ibu
yg gugur kerana kesedihan
segaris luka dihati ibu
kerna kederhakaan
tertutup pintu syurga
jika tiada keampunannya
azimat ini kutanam dilubuk hati yg dalam


risau bintu 'ali memikirkan,mungkin pernah bintu 'ali mengguris hati mak...
mungkin juga pernah bintu 'ali mencalar hati ayah..dua insan yg teramat penting dalam hidup bintu 'ali ini..

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
x pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian
ketika ku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mngajarku
erti kekuatan


Ya Allah

ampunilah bagiku segala dosaku

dan juga dosa kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya

sebagaimana mereka memelihara dan mengasihiku di masa kecil


buat mak dan ayah

anakmu ini teramat menyangi kalian

moga kesejahteraan Allah keatas kalian

sentiasa terlimpah dengan rahmat dan redhaNya

setiap hari

setiap detik

dan sepanjang waktu


Ya Allah

jadikanlah hambaMu ini seorang anak yg soleh

yg tidak Engkau tolak doanya keatas kedua ibu bapanya



Juga buat insan2 istimewa yg hadir dalam hidup bintu 'ali...bintu 'ali menyangi kalian kerana Allah.


tika ku ke alpaan kau bisikkan
bicara keinsafan
kau beri kekuatan tika aku diuji dengan dugaan
saat ku kehilangan keyakinan
kau nyalakan kan harapan
saat ku meragukan keampunan Tuhan
kau katakan rahmatNya mengatasi segala


bintu 'ali panjatkan kesyukuran pada Allah,yg telah menghadiahkan sebuah ikatan persahabatan di antara bintu 'ali dan sahabat2 seperjuangan,insan2 istimewa yg bnyak mendorong bintu 'ali untuk terus berada di bawah tarbiyyah, kawan2 yg sentiasa membantu disaat bintu 'ali kepayahan, rakan2 yg sering menjadi penghibur dikala bintu 'ali disapa kedukaan.Moga Rahmat dan Redha Allah sentiasa bersama kalian...


akhirul kalam..

syukran jazilan buat semua yg menjadi pendokong buat bintu 'ali yg mejadi sumber inspirasi dan kekuatan seorang insan yg lemah ini..

wslm..






Sunday, October 11, 2009

episod cinta seorang hamba

Kekasihku..
Telah aku selongkar pelusuk sanubari ini
Mencari cinta untuk aku hamparkan buatMu
Permaidani cinta yg ku anyam bersama rindu
Ingin ku hadiahkan buatMu

Kekasihku
Risalah cinta dariMu menjadi pengubat rindu
Kalam2 Mu ku baca..
Buat jiwaku gementar..
Kekasihku,
Seandainya jejak2 yg aku lalui
Membenih murkaMu padaku
sujud aku berteleku mengharap keampunanMu
Kekasihku
Seandainya aku terlupa untuk mencintaiMu
Kerana pesona dunia yg menggoda nafsuku
Bangkitkanlah imanku agar aku terus menganyam cinta untukMu

Kekasihku..
Ingin aku bercerita padaMu
Walau ku tahu Kau lebih mengetahui setiap bicara qalbu ini
Namun aku perlukan Kekasihku..
Untuk merebahkan tangisan disaat aku kepayahan
Untuk aku bicarakan kesyukuran disaat Kau hamparkan kebahagiaan

Kekasihku,
Semalam disaat aku dibuai waktu
Aku terpana dengan kecintaan fana
Ku hirup segala nikmatMu
Tanpa sedar..aku lupa untuk bersyukur padaMu

Saat itu,
Kau teguri aku dgn kepayahan
Ujian dariMu menuntun aku
Yang tersasar menongkah arus
Akibat tergoda dengan nafsu
Lantas kembali aku menghadapMu dgn penuh kehinaan..

Kekasihku
Aku sentiasa mendambakan cinta dariMu
Namun seringkali aku lupa untuk mencintaiMu
Kekasihku..
Mungkinkah aku Kau pilih untuk menjadi kekasihMu
Sedangkan aku tidak bisa mnjadi seperti Rabiatul Adawiyyah..
Yg menghamparkan seluruh cintanya
Tanpa menghiraukan dunia
Hanya untukMu

Kekasihku
Telah ku lalui semalam
Hari ini
Yg terkadang aku sendiri tidak pasti
Sedalam manakah cintaku pdMu
Sepanjang nafas ini dihela
Aku mengharapkan episod cintaku untuk hari esok
Lebih baik dari detik ini,dan sebelumnya
Aku mengharapkan cintaKu padaMu terbalas
Jgn lah Kau bolak balikkan qalbu yg lemah ini
Perkenankanlah aku untuk terus mencintaiMu semampuku
Dalam meniti episod-episod hidup yg masih bersisa
Sebelum tiba saat Kau menjemputku kembali..

bicara seorang 'teman' dan 'kakak'

Terasa rindu pada blog ni.Bermula pg td sy melalui satu lg 'refreshment' untuk diri saya yg sentiasa lupa,lalai dan terlalu bnyak kekhilafan. Terima kasih yg tidak terhingga sy ucapkan kepada seorang sahabat yg telah memaklumkan pd sy mengenai program daurah Al-Quran pd hari ini. Sms dr Hafsah beberapa hr yg lalu sekurang2nya memberi ruang pada sy untuk koreksi diri sejauh mana hubungan sy dengan Al-Quran..yg merupakan Ruh bg setiap muslim yg beriman.Alhamdulillah,program daurah hr ni sedikit sebnyak membantu sy untuk refresh kembali apa yg pernah dipelajari...

Syukran buat saudaraku..Akhi Izzat, yg juga merupakan slh seorg 'author' di laman tarbiyyahhati ini atas kesudian untuk singgah di sini dan mencoret sesuatu..Tutur seorang adik...
Terima kasih juga atas semangat dan nasihat yg sering dituturkan t'hadap seorg 'kakak' yg kadang kala lemah dan mudah berputus asa apabila di uji..

Saya jadikan blog ini sebagai salah satu ruang untuk mentarbiyyah diri sy sendiri. Dan mungkin ada antara 'entry' disini yg boleh dikongsi bersama2 pembaca..insyaAllah..

..tutur seorang adik..

10 Nov ’89 menjadi aras pemula pada garisan masa hidupku. Hasil perkahwinan Ghazali Sulaiman dan juga Zakiah Alias mewujudkan anak sulung mereka di alam dunia ini. Laungan azan abah cukup menusuk kalbu sebagai kalimah pertama terngiang di telinga menandakan aku lah pemikul harapan mereka, pengikat kasih sayang mereka, pengubat penantian mereka setelah kira-kira 9bulan 10hari aku menginap di rahim bonda. Garapan ilham bernas mereka, tercetuslah nama Mohamad Izzat Ghazali sekaligus menjadi milik mutlaq aku sehingga hari ini. Izzat artinya kemuliaan. Tergalaslah impian besar ayah bonda di pundakku untuk merealisasikan doa-doa mereka. Akulah medan amanah mereka, wadah mereka bereksperimentasi mewujudkan sebuah baitulmuslim idaman setiap insan bergelar Muslim. Dengan penuh kasih sayang, aku dibesarkan sehingga menjadikan aku yang sekarang.
Mendapat tarbiyyah awal dari ustazah bergelar mak sejak dari lahir lagi. Kerjaya beliau sebagai guru PASTI pada ketika itu banyak membantu proses pembelajaran aku. Mengikuti pendidikan pra-sekolah di Pusat Asuhan Tunas Islam Al-Husna, Bandar Al-Muktafi Billah Shah, Dungun Terengganu sebelum menjejakkan kaki di SK Durian Mas 2. Dengan penuh redha, aku dilepaskan dari keluarga pada usia 13 tahun untuk menelesuri hari-hari sendiri tanpa keluarga di Sek Men Sains Dungun. Batch 0206 akan tetap terenap abadi lambangan garapan memori sepanjang di sana. Dengan keputusan SPM, aku ditawarkan untuk melanjutkan pembelajaran di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Sehingga artikel ini ditulis, aku adalah penuntut 1st year 2nd sem , di Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Law ( AiKOL).
Mengejar impian utk menjadi seorang [pemilik masa depan], abang sulung 9beradik ini pernah mengikuti PLKN 1st intake usai tamat peperiksaan SPM di Kem deBana , Jempol.Membuang banyak masa dengan bermain game (Football Manager, PES, Age of Empire), baca buku (yang dipinjam dr Daniel), dan bermeditasi sambil tidur (penting utk tumbesaran otak). Aktif hidup berpersatuan lantaran sangat berpegang kepada mafhum pepatah arab ; rosak air lantaran tidak mengalir, rosak zaman pemuda lantaran tidak bergerak (statik). Mneyedari sangat banyak kebaikan mengaktifkan diri dalam society menjadi mangkin untuk aku menafkahkan hidup ini utk berkhidmat kepada orang lain. “Sesungguhnya yang paling baik di kalangan kita adalah mereka yang paling berguna kepada org lain”.
Kudedikasikan blog ini khasnya utk ahli keluarga, (abah, mak, angah, ateh, achik, alang, uda, abang, kak dan adik), sanak saudara, kaum kerabat, sahabat handai rakan taulan, warga AIKOLians keseluruhannya, SemesDian dan umumnya kepada seluruh warga hambaAllah. InsyaAllah, besar harapanku agar tarbiyyahhati.blogspot ini sedikit sebanyak dapat , memberikan manfaat kepada kita semua, baik dari sudut perkongsian ilmu, medium utk release tension ataupun sekadar penghibur. Semoga rahmat Allah akan senantiasa menaungi kita. Wallahua’lam~

Saturday, October 10, 2009

hak asasi manusia menurut perspektif islam

sumber dari PGSM

Hak asasi manusia adalah berdasarkan kepada perisytiharan yang dibuat oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) pada 10 Disember 1948, yang dikenali sebagai Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR). Periystiharan ini telah membahagikan hak asasi manusia kepada empat kebebasan utama iaitu kebebasan daripada ketakutan, kebebasan daripada kemahuan, kebebasan bersuara dan kebebasan kepercayaan. Ia menyenaraikan pelbagai hak asasi manusia, daripada hak sivil dan politik sehinggalah hak ekonomi, sosial dan kebudayaan.


Hak kemanusiaan yang dinyatakan dalam UDHR itu adalah merujuk kepada hak yang dimiliki oleh semua insan, berdasarkan prinsip bahasa semua insan memiliki satu bentuk hak yang sama, sebagaimana mereka memiliki indentiti insan, yang tidak dipengarahui oleh faktor tempatan, perkauman dan kewarganegaraan.


Pada hakikatnya, hak kemanusiaan itu juga tertakluk kepada hak dari segi perundangan dan hak dari segi moral. Hak kemanusiaan dari segi undang-undang ialah satu bentuk hak yang dinikmati oleh seorang warganegara sebagaimana yang termaktub dalam undang-undang negara tersebut. Pencabulan hak kemanusiaan yang berkenaan, akan membawa kepada tindakan undang-undang yang sewajarnya, dan ia berbeza dari satu negara ke satu negara yang lain.


Sebagai contoh, walaupun Perkara 10 (1) Perlembagaan Persekutuan memberikan hak kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan kepada warganegara Malaysia, tetapi ia masih dalam batas-batas tertentu dan tertakluk kepada undang-undang tertentu. Ini kerana Perkara 10 (2) memberikan kuasa kepada Parlimen untuk meluluskan undang-undang yang menyekat kebebasan tersebut dalam batas-batas tertentu.
Perkara 10 (2) Perlembagaan memperuntukkan – ”Parlimen boleh melalui undang-undang mengenakan - (a) ke atas hak yang diberikan oleh perenggan (a) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau suai manfaat demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, hubungan baik dengan negara-negara lain, ketenteraman awam atau prinsip moral dan sekatan-sekatan yang bertujuan untuk melindungi keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Undangan atau untuk membuat peruntukan menentang penghinaan mahkamah, fitnah, atau pengapian apa-apa kesalahan ;”
Selanjutnya Perkara 10 (4) Perlembagaan memperuntukkan – ”Pada mengenakan sekatan-sekatan demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam di bawah Fasal (2)(a), Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang dipersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau prerogatif yang ditetapkan atau dilindungi oleh peruntukan Bahagian III, Perkara 152, 153 atau 181 melainkan yang berhubungan dengan pelaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu.”
Oleh sebab itu wujudnya Akta-akta seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Akta Pendaftaran Pertubuhan dan lain-lain.


Manakala hak kemanusiaan dari segi moral merupakan satu tanggapan moral yang didukung oleh anggota masyarakat. Anggota masyarakat perlu mengakui akan wujudnya hak tertentu yang harus dinikmati oleh individu lain, yang dianggap sebagai “sebahagian daripada sifatnya sebagai manusia”, walaupun ia mungkin tidak termaktub dalam undang-undang. Maka anggota-anggota masyarakat berkenaan perlu cuba mengelakkan diri daripada mencabuli hak masing-masing dengan penuh perasaan moral.
Adalah tidak bermoral dalam negara berbilang kaum dan agama di negara ini, apabila sesuatu kaum mempertikaikan hak sesuatu kaum dan anutan agama kaum yang lain. Adalah tidak bermoral apabila segelintir kaum bukan Islam mempertikaikan fatwa pengharaman penkid suatu masa dahulu, sedangkan orang Islam tidak pernah mempertikaikan tindakan kaum-kaum lain seperti membina tempat bersembahyang sesuka hati tanpa permit dan lesen sah, hatta di bawah pokok dan di tepi-tepi jalan.


Kebebasan menurut kacamata Islam
Terdapat ayat-ayat al-Quran yang memperuntukkan hak-hak manusia yang perlu dihormati. Antara hak-hak tersebut adalah hak untuk hidup, hak untuk mengumpul dan memiliki harta, hak untuk bersendirian tanpa gangguan, hak untuk bergerak, hak ke atas anak-anak, hak untuk keadilan, hak ke atas maruah dan penghormatan seseorang, hak persamaan di bawah undang-undang dan sebagainya.


Hak bersuara boleh dimanifestasikan dalam beberapa keadaan. Pertama hak untuk memberi nasihat kepada orang yang melakukan kesalahan (an-Nasihah). Kedua, hak untuk berunding dan bermesyuarat (as-Syura). Ketiga hak untuk membuat `ijtihad. Keempat hak untuk mengkritik orang lain (Hurriyyat al Mu’aradah). Kelima kebebasan pendapat (Hurriyyat al-Ra’y) dan keenam kebebasan untuk berpersatuan dan ketujuh kebebasan beragama (al-Hurriyyah al-Diniyyah). Kesemua hak ini adalah bersandarkan kepada nas-nas al-Quran yang `sarih’ (nyata).


Islam memerintahkan umatnya supaya melaksanakan pendekatan dakwah secara berhikmah dan penuh dengan nasihat. Firman Allah SWT dalam Surah an-Nahl ayat 125 yang bermaksud: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah juga yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya dan Dialah juga yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk.”


Hak kebebasan yang dituntut oleh sebilangan wanita Muslim, hak kebebasan akhbar, hak kebebasan bersuara, hak kebebasan beragama dan tuntutan kebebasan lain perlu dilihat daripada sudut neraca Islam, supaya tidak terkeliru dengan kebebasan yang ditaja oleh barat. Barat sedang menjana pemikiran bahawa setiap individu boleh melakukan apa saja menurut kehendak hati dan nafsu biarpun ia bercanggah dengan kehendak agama dan bertentangan nilai kemanusiaan yang luhur.


Islam daripada awal lagi sudah menjamin kebebasan selaras dengan fitrah kejadian manusia. Bahkan, Islam tidak membenarkan unsur paksaan wujud dalam ajarannya yang suci. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 256 yang bermaksud : “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya sudah nyata kebenaran (Islam) daripada kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut dan dia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh, yang tidak akan putus. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”


Namun, ini tidak bermakna seorang Muslim bebas bertukar agama tanpa sebarang had. Kalimah syahadah adalah sebagai satu ikrar atau perjanjian yang termeteri antara seseorang hamba dengan Tuhannya. Ikrar dan perjanjian itu wajib dikota, dan sesiapa yang murtad bererti dia sudah melanggar perjanjian itu. Wajarlah Allah mengenakan hukuman keras terhadapnya.
Yang dimaksudkan dengan kebebasan bersuara dalam Islam ialah kebebasan menyatakan pendapat, buah fikiran, teguran dan kritikan membina kepada pihak bertanggungjawab. Termasuk juga kebebasan akhbar dan internet yang menyalurkan maklumat tepat kepada masyarakat umum, bukan melaporkan berita yang tidak benar, cerita-cerita yang tidak berfaedah, atau mempamerkan gambar-gambar yang kurang sopan. Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 19 yang bermaksud : - “sesungguhnya orang yang suka menghebohkan tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang yang beriman,mereka akan beroleh azab yang amat pedih didunia dan diakhirat,dan allah mengetahui (segala perkara) sedangkan kamu tidak mengetahui”.


Islam memerintahkan umatnya supaya menyatakan kebenaran Islam sebagaimana dapat difahami daripada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Sesiapa ada melihat kemungkaran di hadapan kamu maka hendaklah kamu mengubah dan mencegahnya dengan tangan kamu (dengan kuasa yang ada pada kamu), jika kamu tidak mampu (dengan tangan kamu) maka hendaklah kamu ubah dengan lidah. Jika kamu masih lagi tidak mampu, maka hendaklah kamu ubah dengan hati. Itu adalah selemah iman.” (Hadis riwayat Muslim, Tirmizi dan Ibnu Majah)
Pidato perdana Saidina Abu Bakar al-Siddiq sebaik saja beliau diangkat sebagai khalifah pertama dalam Islam, memberi hak kepada rakyat jelata untuk bersuara memberikan pandangan dan kritikan kepada kepemimpinan beliau :
“Wahai manusia! Aku telah dipilih untuk memimpin kamu padahal aku bukanlah orang yang paling baik daripada kalangan kamu. Jika aku melakukan perkara yang betul maka hendaklah kamu semua membantuku dan jika aku melakukan penyelewengan maka hendaklah kamu memperbetulkan aku.”

Islam juga menegaskan bahawa setiap Muslim berkewajipan mempertahankan maruah dan hak masing-masing. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :- “Sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan hartanya adalah syahid, sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan maruahnya adalah syahid, sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya adalah syahid dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya adalah syahid.” (Hadis riwayat Abu Daud, Nasa’i dan Tirmizi)


Ulama terkenal Syeikh al-Mutawalli al-Sya’rawi menegaskan, kebebasan mutlak sebenarnya tidak wujud pada setiap insan. Malah, kebebasan itu sebenarnya bersifat relatif iaitu dengan maksud ia tidak mengganggu kebebasan orang lain dan tidak bercanggah dengan ajaran agama. Dan jika ada unsur gangguan dan percanggahan dengan agama, masyarakat ramai akan bertindak mencegah perbuatan yang melampaui batas itu.
Kebebasan mutlak sebenarnya tidak wujud dalam masyarakat madani kerana masyarakat bertamaddun ialah masyarakat yang dikawal oleh sistem, peraturan dan undang-undang. Golongan yang menjadikan hawa nafsu sebagai panduan bukanlah masyarakat yang bebas, sebaliknya adalah masyarakat yang sesat.
......................................................................................................................................

Thursday, October 8, 2009

erti syukur

Lafazkan kalimah syukur
Lafazkan kalimah itu
Alhamdulillah...
Segalanya yang ku kecapi Adalah milikMu Ilahi -
Tak kan terbalas walaupun sebesar zarah
Kenikmatan yang bertandang
Terkadang tidak dihiraukan -
-Dan bila hilang barulah dikesalkan
Adakalanya aku hanyut
Adakalanya aku lupa
Adakala aku leka
Ampunilah...
Kerana ku manusia
Lemah dan tidak berdaya di sisiMu
Seringkali terlupa nikmatMu
Datang tiada jemu
Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut namaMu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmatMu
Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusiaLemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa nikmat yang Kau kurnia
Ku bersyukur ya TuhanSegala pemberian
Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan
Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai perlambangan
Terima kasih ku Tuhan
Onak duri kehidupan
Jatuh bangun sendirian
Ada hikmah yang tersimpan
Yang menguji iman
Bersyukurlah selalu
Sentiasalah redha dan menerima
Tiap ujian tiba bukan diminta
Sebaliknya Allah Maha Mengetahui
Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padaMu
Sebagai tanda ku ingat RahmatMu Tuhan
Aku bersyukur Ya Allah
Segala pemberianMu pada ku
Seluas lautan pun bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan
Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikMu Ilahi -
Bukan miliku pinjaman sementara
Syukur AlhamdulillahS
esungguhnya solatku,
Amalku, hidupku, matiku
Kerna Allah yang satu
Kuserahkan segala harta jiwa dan raga
Sebagai tanda cintaKepadaMu Yang Esa

Wednesday, October 7, 2009

Bermusyawarahlah..

sy masih lg mencari-cari ruang untuk menulis dan menyampaikan sesuatu ilmu dgn susunan ayat yg lebih berkualiti.masih kurang ilmu hamba Allah ini. Apa yg mampu adalah menyatakn ilmu yg di dengar,dibaca dan dipelajari sekadarnya
dalam meniti kesibukan hr2 sebagai pelajar sempat juga saya membaca sebuah buku mengenai akhlak2 rasululllah. salah satu bab yg menarik perhatian saya adalah mengnai betapa pentingnya perundingan dalam setiap persoalan dan permasalahan

setiap dari kita,makhluk Allah bergelar insan ini pasti menemui persoalan2 dan permasalahan yg perlu diselesaikan secara bersama. sebagai contoh, dalam sesebuah keluarga,sekiranya si suami menghadapi masalah berkaitan keluarga,tentunya perlu berunding dengan isteri atau anak2 bg menyelesaikan masalah tersebut. Lebih penting lg sekiranya sesebuah persoalan atau masalah itu membabitkan kepentingan umat seluruhnya. rundingan sgt penting, kerana tanpa rundingan sudah tentu ada pihak akan merasakan dirinya diketepikan sedangkan dy juga merupakan salah seorg ahli masyarakat.

terdapat sesetengah pihak sering mengenepikan unsur rundingan di mana keputusan dibuat hanyalah hak raja2 atau pemimpin tertentu, yg mana cara ini dilihat sebagai diktator.(yg kerap dgunakan pemimpin gila kuasa)

Rasulullah S.a.w telah melaksanakan asas rundingan (permesyuaratan) sejak baginda dilantik menjadi Rasul. Di rumah al-Arqam bin Abi Arqam,baginda selalu bermesyuarat dgn para pengikutnya di samping melakukan penjanaan minda kepada mereka.Baginda slalu bermesyuarat dgn Abu Bakar di dlm bnyk persoalan, sehingga dikatakan bahawa Abu Bakar itu seakan2 berkedudukan sbg menteri baginda.

Dalam satu peristiwa, Rasulullah berjaya menghalau kaum Yahudi Bani Nadhir, baginda mendengar khabar bahawa bani nadhir tersebut telah bersubahat dgn golongan kafir quraisy untuk mnyerrang Madinah. Dlm menghadapi permasalahan itu baginda tidak bertindak sendirian dalam membuat keputusan melainkan bermesyuarat terlebih dahulu dgn para sahabat yg mahir dlm peperangan.
Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat:
"apakah kita mesti keluar menghalang mereka ataukah tetap di dalam kota Madinah?"
Dari pertanyaan baginda ini, maka terjadilah rundingan bersama yg dlakukan dgn begitu teliti dalam menetukan siasah perang mghadapi serangan org2 quraisy. Setelah bnyak pendapat diutarakan dalam rundingan tersebut, kemudian tampillah seorang sahabat bernama Salman Al-Farisi yg mencetuskan idea untuk membina parit di tepi kota Madinah yg boleh dijadikan benteng dr serbuan org2 Quraisy. Rasulullah mnerima idea tersebut dan akhirnya parit dibina sekitar kota madinah secara bergotong royong. Peperangan yg dimaksudkan adlah perang Khandak(parit). Kaum muslimin memperoleh kemnangan yg besar dlm peperangan tersebut, kerana asasnya adalah rundingan Rasulullah bersama pengikutnya.

Apa yg dicontohkan Rasulullah seharusnya diamalkan oleh umat islam pd masa kini. Semua mslh yg sukar mnjadi lebih mudah apabila asas rundingan benar2 ditegakkan. Saidina Ali a.s pernah bertanya kpd rasulullah mengenai urusan yg tidak terdapat dlm Al-Quran,
Baginda bersabda:
"kumpulkanlah org2 pandai dari kaum Muslimin.Kemudian jadikanlah perkara itu dalam permesyuaratan(rundingan) di antara kamu".
(riwayat Ibnu Abdil Barr)

Oleh sebab sifat mesyuarat itu adalah untuk mencapai kemuafakatan,ianya hendaklah diliputi dgn suasana yg aman,dengan akal yg sihat sesuai dengan nurani yg luhur.Dengan itu,tidak ada unsur paksaan,pakatan rahsia atau mahu menang sendiri tanpa mempedulikan pendapat org lain. Inilah hakikat mesyuarat atau rundingan,konsep Win-Win.
Apabila hakikat ini dipatuhi,keputusan yg baik dan adil akan tercapai,dimana semua pihak menerima keoutusan tersebut dengan senang hati.

Selepas perang Badar, Rasulullah menemui jalan buntu mengenai cara menangani masalh tawanan perang org2 quraisy. tetapi kesukaran itu tidak diselesaikan sendirian melainkan dgn bermesyuarat bersama pengikutnya.
Saidina Umar a.s berkata:
"ya Rasulullah,mereka adalah para pendusta yg telah mendustakan engkau,mereka adalah pembunuh yg memerangi engkau dan mereka jugalah yg mengeluarkan engkau. Oleh kerana itu berilah kesempatan kepada untuk membunuh mereka. Dengan demikian mereka akan tahu dalam hati kita sama sekali tidak ada rasa cinta terhadap org2 musyrik"

Pendapat Umar telah dipersetujui oleh Sa'ad bin Muaz dan Abdullah bin Rawahah.Mereka berdua bersetuju agar pendapat Umar itu dilaksanakn dengan Memenggal leher tawanan tersebut.
Abu Bakar pula berkata:
"Ya Rasulullah, mereka itu adalah ahlimu dan kaummu.Allah telah memberikan pertolongan dan kemenangan kpdmu dalam menentang mereka. Oleh kerana itu kami berpendapat biarlah mereka hidup sedang kepada keluarga mereka ditawarkan untuk menebus mereka jika mengkehendaki kebebasan. Dengan demikian tebusan itu boleh kita gunakan sebagai kekuatan untuk melawan org2 kafir.Kepada para tawanan yg telah bebas pula kita doakan semoga mereka mendapat petunjuk dr Allah,yg kemudian akhirnya mereka itu menjadi pembantu bg kita dlm menentang org2 kafir.
Setelah mendengar pendapat Abu Bakar,Rasulullah s.a.w bersabda:
"sesungguhnya Allah sgt berkuasa melembutkan hati semua kaum hingga menjadi lebih lembut dr air susu,dan juga berkuasa mengeraskan hati semua kaum sehingga lebih keras daripada batu.Wahai Abu Bakar, kamu seperti Nabi Ibrahim yg berkata,:"sesiapa mengikuti aku maka sesungguhnya dia termasuk dalam golonganku.Dan sesiapa menderhakai aku maka sesungguhnya Engkau adalah Zat yg Maha Pengampun lg Maha Penyayang".dan engkau pula Umar,seperti Nabi Nuh yg telah berkata:"wahai Tuhanku,janganlah Engkau biarkan seseorang pun di antara org2 kafir itu tinggal di bumi ini"
Setelah selesai memuji kedua sahabatnya,Rasulullah akhirnya memilih pendapat Abu Bakar.
sesungguhnya apa yg dilakukan Rasulullah dalam rundingan merupakan suri tauladan yg seharusnya dicontohi umat islam,di mana inti rundingan adalah mencari titik persamaan dr beberapa pendapat tanpa menyinggung perasaan yang lain. Dalam hal ini baginda telah bertindak secara bijaksana dan penuh hikmah,sehingga walaupun pendapat Abu bakar yg diterima namun tidak terdapat tanda tidak puas hati dr Umar.kerana kedua sahabat itu sedar bahawa pendapat yg mereka kemukakan mempunyai tujuan yg sama iaitu meninggikan darjat agama Islam dan menghinakan org2 musyrik,sebagaimana tersirat dalam di dalam pujian Rasulullah kpd mereka.

Dalam satu peristiwa lain,dimana ketika terdengar berita kewafatan Rasulullah,hampir terjadi perselisihan diantara sesama umat Islam,terutama di antara golongan ansar dengan golongan muhajirin. Mereka saling berebut kekuasaan untuk meneruska pemerintahn Islam di Madinah.Golongan Ansar merasa berhak menguasai pentadbiran drp golongan Muhajirin. Demikian juga kaum Muhajirin, menganggap bahawa merekalah yg berhak menduduki pemerintahan meskipun mereka bukanlah penduduk asli Madinah. Perselisihan pendapat itu hampir2 membawa malapetaka dlam pemerintahan Islam. Tetapi berkat rundingan di anatara mereka berdasarkan iktikad yg baik,dan hati yg ikhlas,akhirnya tercapailah keputusan yg disepakati bersama dimana Abu Bakar berhak menduduki kerusi khalifah di Madinah selepas kewafatan Nabi S.a.w
itulah hikmah disebalik sesuatu rundingan. Segala urusan yg membabitkan politik,ekonomi,kemasyarakatan dan peperangan perlulah diselesaikan dengan rundingan. Sepertimana firman Allah:
"Dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,maka bertawakallah kepada Allah.Sesungguhnya Allah menyukai org2 yg bertawakal kpdNya"
(surah Ali Imran)
Berdasarkan firman Allah,dapatlah kita fahami bahawa rundingan merupakan 1 asas penting dalam kehidupan bermasyarakat disamping konsep bertawakal kepada Allah. Melalui runingan InsyaAllah dipermudahkan segala urusan dan permasalahan yg terjadi dikalangan umat Islam.

Tuesday, October 6, 2009

why not kawen dulu baru dating...hehe


sekadar ingin berkongsi artikel ni..i found while blog hoping...

When you hear about “kahwin dulu, baru dating”, probably in your mind you will be thinking about a guy with a kopiah 24 hours on his head marrying a girl who wear the tudung labuh or even a niqaab, better known as purdah at Malaysia. Your first instinct will also probably be, “I pray, I fast, I wear tudung, but I am not these extreme ‘alim people. I need to get to know my partner for life inside out. So, I need to date him, to know whether we are serasi or not.” I perfectly understand your concern. I understand that you are not ‘crazy’ enough to just jump into a marriage without knowing who your partner really is. So in the end, this kahwin dulu baru dating trend becomes an exclusive thing among people who are active in dakwah and jemaah, while the muslim masses are walking together holding hands or ‘hanging out’ at restaurants at KLCC, Mid Valley, etc. Some of these people are perhaps incurable, but I believe some just don’t get how kahwin dulu baru dating can actually work. I will try my best to show you that kahwin dulu baru dating actually works, and romantic love is hogwash in supposedly spotting the ideal partner for a long-lasting marriage.

Firstly, I have heard about people mocking about those who had successful marriage through matchmake as just being ‘lucky’. To set the record straight, according to National Geographic, the divorce rate of the Western world which embraces total romantic love is around 50 to 60% – a healthy percentage indeed! So, even if you start your marriage with romantic love, the probability for it to last untill death-do-you-apart is less than half. I would like to call upon those ardent defender of romantic love to pause for awhile and enjoy this statistics before proceeding to conjure some pseudo theories about the advantages of having romantic love – you can’t fool the figures. I would say that the western society has 1001 flaws in keeping a safe household and those ‘other factors’ surely contribute to the statistics, but the fact still remain that romantic love fails to spot these people’s partner for life. According to a study done by Utusan Malaysia, our country also has a divorce rate of 54% and our society is practically westernised with majority embracing romantic love – although maybe not the type that ends up on the bed. So it’s the same old story, statistics wise.
Some people say we need to know whether we have ‘chemistry’ through countless dates, hang outs, and spending a lot of time together. Going through a person’s ‘CV’, peer opinion or recommendation, observing her/him in public, and a brief get-to-know session are just not enough. We know that during this courting period, everyone pijak semut pon tak mati, and you will always forgive your partner’s shortcoming no matter how big they are, simply because you are madly in love. How many times have we heard about glitch-free Pakwe who eventually turned into Husband with lots of viruses and trojan horses? Also note that I am not saying go into a marriage with someone you know you don’t like, but I am saying you don’t need these romantic craps to know a person through and through. The fact is you won’t really know a person unless you live, eat, and sleep with him or her.

I wonder how Amazon.com can make big bucks, if everyone really insist in browsing through a book before buying it. Worst still, this book has a lot of pages written in magic invisible ink that will only show up after you buy it! So you never really know what you are buying. What if good reviews, high-praise critics, and best sellers are not enough for one to make a decision to buy a book? I admit that drawing an analogy between life partner with a book just doesn’t make sense at all. Let’s get scientific. So what really is this thing called love? Anthropologist Helen Fisher, a professor at Rutgers University, has conducted an extensive research on the biochemical pathways of love in all its manifestations: lust, romance, attachment, the way they start and wane, etc. Here is part of what her research is about:-

“After doing MRI on the brain of two lovers – they had been ‘madly in love’ for seven months during that time – she found out that parts of brain linked up to reward and pleasure – the ventral tegnmental area and the caudate nucleus- lit up. What excited Fisher most was not so much finding a location, an address, for love as tracing its specific chemical pathways. Love lights up the caudate nucleus because it is home to a dense spread of receptors for a neurotransmitter called dopamine, which Fisher came to think of as part of our own endogenous love potion. In the right proportions, dopamine creates intense energy, exhilaration, focused attention, and motivation to win rewards. It is why, when you are newly in love, you can stay up all night, watch the sun rise, run a race, ski fast down a slope ordinarily too steep for your skill. Love makes you bold, makes you bright, makes you run real risks, which you sometimes survive, and sometimes you don’t.” [The Chemistry of Love, National Geographic]
Sounds familiar? Mind you that mentally-ill people also shows high amount of dopamine in their brain, and scientists cannot tell apart one who is mentally-ill and one who is ‘madly in love’ by just MRIing their brains. Cool, right? The meaning of ‘madly in love’ is more real than what we think of, as the brain chemistry of infatuation is indeed akin to mental illness. Tak heran la, pijak semut pon tak mati, lautan api pon akan ku redah, dan gunung tinggi mana pon akan ku daki. Do you think an orang gila can make a sound judgement? The fact is, when you are in deep romantic obsession, you just want to win rewards from your partner due to the excessive dopamines, not objectively finding faults in him or her as you claim. Of course nobody is perfect, there is no point in finding every faults in your partner, and supposedly marriage is about reconciling differences and accepting the fact that your partner is another human being, inescapable from making mistakes. What I am stressing here is that dating and hanging out are for mere pleasures, not finding the right partner. How can something that is similar to mental-illness becomes a reliable way to make your decision of a lifetime? So am I still not convincing? Let’s hear further what Dr. Helen Fischer has to say about the chemistry of love:-

“Most scientist who studied love, divide it into three segments: lust, romantic obsession, and attachment. The first stage of it which is lust which is actually the sex drive. One of the things that men like about women is their waist to hip ratio, which according to scientists, the desirable waist to hip ratio is point seven. woman are attracted to man with broad shoulders and rugged features, all showing a great deal of testosterone. The second stage of love is romantic passion, and the same chemcals are involved when a person is in love is when they are high on Amphetamine [dopamine stimulus] , and the scientists are speculating that it ends after about four years, and that’s because that is the amount of time that it takes for a human baby to become ‘viable’. And two things happen, either the couple separate or they stay together in long term relationship. That third stage is called attachment and there is a different chemical in brain that is involved in a long-term relationship, which is called oxytocin, and that causes one to feel very calm and soothe. Emily and Brian of Ohio had been married for 60 years and have twenty children. They were to me sort of perfect example of this long-term relationship attachment.” [The Chemistry of Love, National Geographic]

So, according to scientists, this romantic passion can only last at maximum for four years, but they don’t quite know why yet – biology is always vague. Some say that the human body just can’t stand the state of high in dopamine for so long because it deteriorates the body, while some gave the theory that four years is the maximum time span for a couple to have their first baby, so they need to get ’serious’. Whatever it is, no wonder a lot of people complain that their once glitch-free Pakwe turned into Husband with lots of viruses and trojan horses. Another thing to point out is that couples who are in long-term relationship show high amount of oxytocin in their brains, which is a totally different chemical from dopamine. Oxytocin is also present when you have good relationships with your parents, brothers, sisters, and friends. So what makes a relationship last long is this feeling of attachment to your partner like you have for your parents, friends, and family, not the romantic passion during courtship. It is interesting to note that oxytocin causes one to feel very calm and soothe, while dopamine creates intense energy, exhilaration, focused attention, and motivation to win rewards. There is no similarity at all between these two chemicals; in fact, their purposes are actually the opposite to each other. So only a fool would think that romantic passion is the mechanism that should be used to find a suitable partner. It is like trying to use a hammer to cut your finger nail.
“And those who say: “Our Lord! Bestow on us from our wives and our offspring the comfort of our eyes, and make us leaders of those who have Taqwa.” [Qur'an 25:74]

Is qurrota a’yun (comfort of our eyes) mentioned in the Qur’an, the feeling of calm and soothe (triggered by oxytocin) that is presence when a relationship is based on attachment? Finally, let’s listen to what Jody Cobb, the photographer of National Geographic magazine who wrote the article The Chemistry of Love, has to say about her impossible task: Photographing love:-


“I didn’t want to just photograph weddings, that I think is what is expected. I didn’t want to do a valentine, I didn’t want to do a hallmark card. The notion of love because anyone who has ever really been in love knows that, that’s not the reality. So I was very much interested to show real life and cultures all over the world. And women are becoming educated and wanting to make their own choices in mate selection, things are changing really fast. And just like in the West, where we trully believe in love and romance and happily ever after, we still have a 50-60% divorce rate.” [The Chemistry of Love, National Geographic]

It is pretty clear now that dating dulu baru kahwin doesn’t come even close to ensure a happily-ever-after relationship. Ironically, those ‘extreme ‘alim people’ are the ones who understand real love and real life, not those Casanovas. Do note that I am not saying if you kahwin baru baru dating then your marriage will last forever, but if you dating dulu baru kahwin then you are doom to failure. I am simply pointing out that romantic passion has nothing to do about spoting the ‘right person’ in your life. It is also true that incompatibility may happen between two persons, like there is just no chemistry between the two of you. The point is, you don’t need to go on countless hang outs to spot that. You don’t need to overload your neuropathways with excessive dopamine to find the supposedly elusive chemistry. It is common sense: You sit down and talk with a person for 15 minutes and you’ll know whether you can get along with that person or not. I am talking in general, meaning even with a stranger who you want to make him as your friend, not just your life partner. As for the opposite gender, more than that, it is the evil desire from your nafs. Of course, if you are still in doubt, go through the person’s ‘CV’, find peer opinion or recommendation about that person, observe her/him in public, and so on and so forth, as long as it is according to the syariah. Whatever you do, don’t get mentally-ill. In the end, you still have to ride all the gelora after the romantic passion dies out and you dah kahwin – Husband and Wife Last piece of advice: Ride them with oxytocin, not dopamine, ok? Above all, bring along taqwa, inshaAllah it will be pretty smooth sailing.



“I love you because of your religion. If you let go of your religion, then I have to let go of my love for you” Imam Nawawi.