Monday, June 20, 2011

Takdir yang disyukuri..

‘biarkanlah hari-hari berlalu, lapangkanlah jiwamu apabila menerima keputusan qada’ dan qadar, jangan bosan bersabar apabila ditimpa musibah kerana di dunia ini tiada derita yang abadi’. (Imam Syafi’i)

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...tak terucap kesyukuran saya terhadap Ilahi atas segala yang dikurniakan meski saya turut melalui saat-saat yang menjatuhkan semangat dan jiwa saya.

Hampir berbulan-bulan saya bersoal-soal..hampir berbulan2 jiwa saya resah,gelisah dan ragu-ragu terhadap satu persoalan..dan akhirnya dengan CINTA dari Yang MAha Mencintai jawapan terhadap segala yang saya resahkan terungkai juga..

Benar..pada awalnya saya begitu sedih. Tak daya menahan tangis bila apa yang ditentukan bukanlah seperti yang saya harapkan. Namun, seperti ada bisikan yang cuba menguatkan jiwa saya.."Allah menentukan ini untukku..yang terbaik..yang terindah...kerana seandainya aku diberikan apa yang aku harapkan, mungkin aku akan leka dan lalai dari bersyukur"..dan takdir ini juga didikan untuk diri agar menjadi sabar dan redha..

Hampir 3 minggu berlalu setelah saya berdepan dengan takdir itu..minggu pertama saya seakan kehilangan separuh jiwa.Saya mengeluh,bersedih dan kecewa..Mahu saja saya melarikan diri dan bersendiri di tempat yang tiada siapa mengenali..Alhamdulillah..jiwa saya yang sakit ketika itu beransur sembuh. Ayat2 cinta dari Allah yang menyembuhkan segala emosi yang tercalar. Kata-kata semangat dari sahabat saya turut menjadikan saya lebih kuat untuk menghadapi perjalanan hidup seterusnya..Alhamdulillah..saya telah belajar bahawa..mengeluh hanya membawa perkara negatif,bersedih hanya terus menjadikan jiwa lemah..namun Sabar dan Redha kunci ketenangan..

Dengan kesakitan itu saya belajar,dengan kepedihan itu saya terdidik..ditarbiyyah dengan dugaan untuk menjadi manusia yang sentiasa beringat,yang sentiasa bersyukur,yang sentiasa cuba menjaga hati dengan mengingati Allah..
Dengan dugaan itu juga saya diajar untuk sentiasa meletakkan harapan pada Allah dan bukannya pada makhluk..
Dengan dugaan itu saya belajar mengenal makna keikhlasan..sesuatu yang amat payah untuk ditemui..
Dan dengan UJIAN itulah saya mengerti..apa yang kita berikan jangan diharapkan balasan..baru akan ketemu "ERTI HIDUP PADA MEMBERI"

Alhamdulillah...
Melihat dugaan dengan kaca mata sabar dan redha membuahkan kekuatan hati..kekuatan hati yang hadir disaat hati yang rapuh ini hampir2 jatuh dan berkecai..Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Terima kasih Tuhan yang menganugerahkan aku tarbiyyah dalam ujian ini...

No comments:

Post a Comment