Monday, October 14, 2013

Dan menukilkan saya dan dia sebuah cerita...

Perjalanan panjang sebagai sahabat yang telah kami lalui beberapa tahun akhirnya menemui langkah permulaan baru pada 14 September.

Mengimbau kembali persoalan2 sekeliling suatu waktu dulu sebelum saya memutuskan untuk bernikah
"bila nak kahwin"
"sudah ada?"
Juga saat ketika serba salah memikir ayat untuk menolak lamaran lain hanya kerana belum bersedia.

Senyum...

April itu..
Tekad untuk ditunangkan..

Senyum...
Membuat keputusan untuk bernikah hanya bergantung kepada istikharah.
Sepanjang mengenali dia sebagai seorang kawan seperti kenalan2 sekolah,uni dan persatuan tidak pernah terlintas di fikiran mahu menjadi suri hidupnya. Kawan. Ya perasaan ketika ditunangkan juga masih melihatnya sebagai kawan hingga wujud kerisauan di hati. 'Mampukah menyayanginya sebagai suami nanti?'

Dan satu detik itu, cuba menyelam jauh..mendalami firmanNya...

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu senang dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.


....وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً

berkali-kali cuba menghadam ini..dan akhirnya ..

"Dan Dia jadikan antara kamu rasa kasih sayang "..

Dia jadikan....
...جَعَلَ

...membawa pengertian bahawa menyayangi dan mencintai itu adalah proses yang harus diusahakan agar perasaan yang Allah jadikan dalam diri manusia itu terzahir...
Dan saya mula yakinkan hati.. untuk mencintai suami saat terlafaznya ijab dan qabul.
Dan setelah 5 bulan pertunangan akhirnya ternukil mula sebuah cerita cinta..

Dari hari pertama kami dinikahkan sehingga sekarang, betapa tidak ada kata2 yang mampu saya gambarkan betapa hati ini bersyukur. Nikmat takdir cinta pada jalan yang halal.
Rumahtangga kami masih hijau, masih jauh perjalanan kami..masih banyak yang belum kami temui lewat perjalanan ini. Dan saya menyedari cinta kami takkan selalunya disulami keindahan umpama dongengan dan karya-karya romantis. Rumahtangga dan cinta yang kami lalui adalah realiti yang seharusnya kami bersama jaga. Sebuah kotak kosong yang kami perlu isi dengan ilmu, amal, ibadat, cinta dan kasih sayang demi sebuah keberkataan dan redha Ilahi.

Dan saya masih belajar..belajar mengenal diri, belajar mengenal suami dan belajar menjadi isteri.
Saya kaca dengan dia saya jadi permata, saya hamba dengan dia saya jadi ratu.. dengan dia saya kenal cinta...cinta yang ada tawa,ada suka, ada derita...
Nikmat takdir cinta setelah pernikahan yang sentiasa menjadi penyubur cinta saya pada suami setiap kali ada mehnah menyapa rumahtangga kami adalah nikmatnya solat berimamkan suami..Ya..

Dan untuk abang..
Selayaknya Allah sahajalah yang membalas harga cinta abang untuk saya..
Maafkan saya andai masih belum mampu menjadi isteri yang sempurna. <3 font="">







1 comment: