Sunday, December 5, 2010

Attachment episod 1

MENGELUH ATAU BERSYUKUR??

Perjalanan saya dalam menimba sedikit pengalaman dari 'attachment' di mahkamah Majistret Kemaman telah masuk minggu ketiga. Sungguh pada awal langkah saya, cukup silap perkiraan yang bermain di benak fikiran saya..
"tentu tak banyak kes kat kemaman ni"
"mesti bosan..hari2 mesti dengar kes je"
"ak sorang2 kat sane,xda kawan macam mana nak hadapi situasi dikelilingi staf2 yang lebih tua dr ak??"
dan pelbagai persoalan lagi timbul..
benar..hari2 saya menghadap berpuluh2 kes..mendengar perbicaraan.sebutan.
tp saya juga diberi peluang untuk belajar tentang banyak lagi perkara..
Ya!!pengalaman tak semestinya dalam bentuk pembelajaran formal..
mengenali staf2 mahkamah yang ramah,baik dan tak pernah kedekut untuk menjawab apa sahaja yang saya persoalkan..itu pengalaman..
bersembang dengan 'pak cik2 polis'..makan bersama menjadikan sy seperti seorang anak kecil yang berbicara dengan org dewasa tentang pengalaman hidup..ya..mereka lebih dahulu melalui kehidupan yang penuh warna warni..pahit manis,cabaran,jerih perih..tak jemu mereka bercerita dan tak puas saya mendengarnya..
Mengenali sarjan Yunos..nampak ketegasannya..pada hari pertama melihat wajah Sarjan yang seperti seorang ayah yg begitu tegas buat saya kecut perut juga..xberani saya menyapa..sehinggalah kami makan semeja..dy mula berbicara dengan saya dan,,,NAH..kecilnya dunia..dia adalah teman rapat ayahanda saya selama lebih berbelas tahun..salam untuk ayah dikirim mesra..perjalanan hidupnya dikongsi..nasihat2 xlekang dibibir..saya hanya mampu tersenyum..BERSYUKUR..

Kak Nurmi..supervisor saya..jurubahasa ...setiap hari sarapan saya
'ditanggung'nya..segan saya..kalau makan diluar belum sempat saya mahu membayar bahagian saya..tangannya cepat menepis.."awak blaja lg,kak mi bayar"..saya sudah terlalu segan..kemudian sy ambil keputusan untuk tidak keluar bersarapan..TAPI kak mi seperti tau saya mahu mengelak dr dibelanja..dan sekarang..setiap pg dia bawakan sarapan untuk saya..aduhaiii...
Ya Allah..Murahkanlah rezeki bg saudariku..limpahkanlah kebaikan keatas dirinya dan keluarga..

Kak Mira..teman yang memahami..yang banyak mengajar..yang selalu ketawa..beza usia kami tak jauh..hanya setahun dan mungkin kerana itu kami mudah mesra..saya suka caranya bekerja..agak tenang..dan teratur...sungguh saya suka memerhatikan kakak2 staf yg sedang bekerja..

Pok Nik..seorang lagi staf yang cukup saya hormati..wajah garangnya menyembunyikan keramahannya..tp..bila saja dia bersuara..sy pasti tersenyum atau ketawa..usikannya seperti seorang ayah yg mengusik anak2 kecil..diselangi nasihat2..tenang saja sikapnya..

Kalau mahu dicerita semua tentang mereka..tak cukup waktu dan daya bagi saya..terlalu banyak..lebih dua minggu yang saya lalui ini menjadikan saya dan mereka seperti satu keluarga..
tentu saja ada rasa sayu menyapa nurani saya bila mengenangkan hanya tinggal beberapa waktu lg saya bersama mereka..
SUNGGUH...sy bersyukur kerana pilihan saya untuk menimba pengalaman disini Allah kurniakan dengan sesuatu yang amat bernilai..silaturrahim..dan disini jugalah sy belajar erti kesabaran serta keikhlasan sebuah ukhwah..walau singkat masa perkenalan..keikhlasan itu membuah kemanisan dalam hubungan..Alhamdulillah

2 comments: