Monday, December 6, 2010

attachment episod 2:"mak..ayah..sakit.."

Sugul!
Sayu hati saya..pengalaman hari ini cukup membuatkan dada saya sebak menahan sendu..tatkala memandang sebuah realiti..kasih sayang seorang ayah..cinta seorang ibu dan penyesalan seorang anak.
Setelah beberapa lama perbicaraan sering tertangguh..akhirnya semalam seorang remaja yang lebih muda dari saya melafazkan pengakuan salahnya..Saya mengenali peguam yang mewakilinya..menurut beliau, beberapa kali dia cuba memujuk OKT supaya mengaku bersalah atas satu tuduhan..tidak nampak peluang untuk OKT itu terlepas dari pertuduhan lantaran sememangnya dia bersalah dan pernah mengaku bersalah dihadapan peguam sendiri..Namun menurut peguamnya..keluarga OKT bermatian memaksa OKT minta dibicara..Si Ayah yg terlalu menyayangi anak bongsunya..si ibu yang menahan sendu menafikan perbuatan anaknya..si kakak pula seperti tidak mahu melepaskan adik kesayangannya dihukum..
Mengaku bersalah diringankan hukuman..kalau terus dibicarakan belum tentu dia dibebaskan..itulah yang diyakinkan oleh si peguam..
Dengan rela hati akhirnya anak itu mengaku bersalah..dan hari ini hukuman penjara 2 tahun diringankan menjadi 6 bulan..ada riak sesal di wajahnya..tapi bukan itu yang membuat hati saya luluh..

bila saja hakim menjatuhkan hukuman..suara si ayah menangis memecah sunyi ruang perbicaraan..tatkala memandang wajah si ibu yg memeluk suaminya..cuba meredakan perasaan teman sejiwanya saya menjadi sebak..sy bermonolog sendiri..tentu ibunya lebih pedih lagi perasaannya..

Si anak keluar dari kandang tertuduh..menemui keluarga..dipeluk ayah dan ibu..terdengar tangisan mereka bertiga..
kemudian langkah kaki beralih..mengikuti polis..ya..hukuman telah dijatuhkan.."6 bulan x lame ayoh,mok.alhamdulillah"..terngiang2 suara si anak menenangkan ayah dan bondanya..

Tiba-tiba sahaja mahkamah jd riuh..kecoh..OKT pitam dan tak sempat disambut Sarjan yang mengiringi..kepalanya terhantuk kandang saksi..REBAH!! darah mengalir laju..si ayah berlari dan terus memangku kepala anaknya yang sedang mengerang kesakitan..sy menghampiri mereka..sementara menunggu ambulan,ayah dan ibunya bersusah payah mengelap darah yang mengalir di kepala anaknya..saya menahan sebak di belakang si ayah memegang sekotak tisu untuk ayahnya gunakan bagi mengelap darah anaknya..ak tertahan2 air matanya mengalir."mak..ayah.. adi sakitt!"...jeritan si anak yg memanggil2 ibu dan ayahnya makin lama makin sepi..dia tidak sedarkan diri...
Dan akhirnya dia dibawa ke hospital..Mahkamah menjadi sunyi..sayu..saya cukup sayu melihatkan ayahnya..menangis seperti anak kecil..alangkah pedihnya hati si ayah bila terpaksa berpisah dgn anak kesayangan walaupun hanya 6 bulan..Ya mungkin bagi kami yang melihat..6 bulan bukanlah waktu yang begitu lama brbanding hukuman sepatutnya-2 tahun..namun melihat tangisan si ayah,,saya cukup mengerti..kasih sayang seorang ayah bukan brgantung pada detik masa..kasih sayang seorang ibu bukan melihat kepada siapa anaknya..tetapi..kasih mereka tak bersyarat..walau si anak adalah pesalah..itu tetap anak mereka..

Saya sempat berbicara dengan peguam yang mewakili remaja itu..katanya OKT menghidapi asma..mungkin kerana terlalu sedih melihatkan ibu dan ayahnya asmanya menyerang..saya difahamkan setiap kali perbicaraan sebelum ini.. ibu dan ayahnya hadir menemani..dan mereka seakan tidak mahu melepaskan anak mereka mengakui kesalahan yang telah dilakukan.
Dan hari ini..saya belajar sesuatu..ibu bapa memang akan kecewa kalau anak yang disayangi menjadi insan yang salah di mata masyarakat..tapi kasih mereka takkan pernah berubah walau siapa anak mereka...

SEMOGA ADIK ITU BERUBAH..semoga 6 bulan yang bakal dilaluinya menjadi titik mula dia kembali menjadi seorang anak yang baik..seperti apa yang ibu dan ayahnya sebut2kan
saya kasihankan kedua org tuanya..


Ya Allah Ya Tuhanku..ampunilah dosa kedua ibu bapaku,kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku..sejahterakanlah keduanya Ya Allah..sesungguhnya tiada daya untukku balas segala apa yang telah mereka korbankan untukku melainkan Engkau sahaja yang mampu dengan kudrat dan iradatmu membalasnya..Jadikanlah diriku anak yang solehah bagi keduanya..hanya padaMu ku bermohon Ya Tuhan..amin ya Rabb


No comments:

Post a Comment