Monday, December 13, 2010

saya belajar tentang...

salam
rentak tari jari jemari kian kaku dari mengukir bahasa disini.hambatan waktu?lelah?mungkin itu alasannya..
entah lah..

Mungkin saya tiada apa yang mahu ditulis.

Mungkin saya tidak layak menulis.

Saya dhaif dalam dunia tulisan.

Saya hamba Tuhan yang selalu jatuh dalam perjalanan yang penuh dengan dugaan.

Jatuh bangun yang berterusan.

Ketika ini..perjalanan saya melalui satu denai yang penuh pengalaman dan dugaan

-saya belajar tentang emosi-
-saya belajar tentang masyarakat-
-saya belajr menjadi akur dan pengikut kepada sesuatu pimpinan-
-saya belajar ;memahami 'human behaviour'-

saya melihat bagaimana manusia mencari keadilan
saya memandang bagaimana manusia menegakkan yang benar kerana kebenaran
saya juga sempat memerhatikan bagaimana manusia memutarbelitkan yang benar kerana wang.

DUNIA!
REALITI!
Ya..saya melihat sebuah realiti kehidupan yang sebelum ini saya hanya mampu mentafsir benar atau tidaknya hanya dalam drama..dalam cerita-cerita tulisan..

EMOSI
saya belajar tentang emosi
memerhatikan dunia realiti yang penuh emosi
sedih,gembira,marah,
tampak pada mereka2 yang sering saya lihat setiap hr dalam laluan saya saat ini.

juga emosi yang terkurung dalam diri saya
saya rasainya..
9 emosi dan 1 rasional..itu wanita..
mungkin kerana itu saya mudah tersentuh..sensitif pada banyak situasi.
dalam 1 hari saya mampu ketawa,tersenyum,menangis,marah..
dan ketika itu la 1 rasional saya bersusah payah mengawal emosi supaya hanya emosi2 yang sepatutnya sahaja dizahirkan.
kalau marah perlu didinginkan dengan maaf dan fikir positif..istighfar dan zikir
kalau sedih perlu ditenangkan..
kalau bercelaru..perasaan yang tak tentu..perlu diuraikan
jika tidak...
STRESS..
ini yang saya sedang belajar

langkah kaki saya masih lagi saya teruskan
walaupun kadang-kadang saya rasa payah.
saya perlu belajar dari hidup untuk menjadi insan yang HIDUP
saya perlu belajar dari alam supaya saya menjadi hamba Allah yang tahu untuk bersyukur
saya perlu belajar dari pengalaman supaya tidak mengulangi kesilapan..

dan satu lagi perkara yang perlu saya pelajari adalah..
belajar bersedia..
bersedia untuk berkongsi
bersedia untuk memahami jiwa yang 1 lg
bersedia memikul tanggungjawab yang 1 lg
bersedia menjadi kelasi dalam sebuah bahtera 1 lg..
bahtera yang dinakhodai oleh jasad 1 lg
yang harus ditaati..
pemilik cinta setelah Allah dan Rasul
setelah ibubapa
dan setelah cita2 saya
walaupun masih jauh tapi dari saat ini seharusnya saya sudah belajar tentang itu
kerana saat ini ada sesuatu yang menyedarkan kesamaran dalam prinsip dan pandangan saya tentang 'ini'..
saya belum bersedia namun saya harus belajar untuk bersedia agar ketika mana Allah campakkn rasa kesediaan itu, saya tidak menjadi seperti kotak kosong..
noktah untuk bahagian ini..





No comments:

Post a Comment