Thursday, January 13, 2011

kisah klasik yang menyapa

sedang saya melayan mata yang tak mahu juga lelap...menghadap blog dan wajahbuku..tiba2 saya disapa seseorang yang dipanggil teman lama..
ok..saya tidak mahu berbicara serius..

Dia klasmet saya sewaktu di bangku,kerusi,meja sekolah rendah(tempat yang dirindui)
Ketika hidup kami menghadap papan hitam,buku tulis berharga 80 sen sebuah,pensel tekan yang pelbagai bentuk dan corak. saya dan dia dikenali sbg wakil sekolah(perasan dikenali) bercerita dan pidato.(oh dia sgt hebat kerana sentiasa mengharumkan nama SKRKT sebagai JOHAN manakala saya hanya sekadar naib johan).

Sapaan kawan yang saya panggil Nik itu membawa saya kedunia kecil2 saya..dunia kanak2 yang penuh dengan nostalgia.Klasik.Dan rindu datang lagi.

Nasik lemak kantin seharga 30 sen sudah cukup mengenyangkan.
Air sirap 20 sen. Rindu benar..(sekarang dengan sekeping syiling 50 sen sy hanya mampu menaiki bas seranas ke seksyen 2 shah alam..jgn mimpi dapat nasik lemak 30 sen)

Makmal Sains yang menjadi saksi perut kami dicubit cikgu Abdullah gara2 tak siap homework yang diberi.Sibuk bercerita katanya..
(masih ingatkah wahai nik?)

Tiba-tiba dinihari saya jadi sayu..
rindunya zaman itu..
zaman kaki saya masih boleh berlari berkejaran di sekitar kelas..
zaman waktu rehat jam 10.15 pagi bersama mira,ain,azila dan lain2
zaman saya sering mendapat no 1 dalam kelas..
Kelas 6 jujur..juara kebersihan dan keceriaan.
dibawah pimpinan Cikgu Rohana..

Ya..ingat lagi..budak2 hingusan yang sering rehat bersama-(main kutu) sehari 20 sen..seronok..
Ingat lagi disergah cikgu Ghani dek kerana keriuhan kami kanak2 riang yang gembira menyambut pengakhiran UPSR..

Kenapa saya terlalu rindu waktu itu?
Kerana saya tak akan punya peluang untuk mengulangi saat2 sebegitu.
Dunia kanak2 yang penuh dengan warna.
seperti pensil kami yang berbagai jenis..
pensil tekan..
pensil mata boleh tukar2..
seperti getah pemadam yang bermacam rupa..
yang akhirnya menjadi mangsa permainan dikala bosan.."game gusti roba(pemadam)..
apa lah motifnya menekan pemadam dengan hujung jari bagi mengalahkan pemadam member..oh..sungguh comel..itu permainan ketika tahap 2..
belum lagi diimbas waktu darjah1,2,3..
menangkap belalang belakang bangunan kelas umpama pesta pukul 10..apa motifnya menangkap belalang sampai sekarang jadi tanda tanya?kenapa saya tangkap belalang?oh..ini bukan pelik tapi kenangan indah seorang budak yang sedang rindu zamannya yang lalu..

Sekarang..kami telah memasuki gerbang tahun ke 23..telah berapa jauh kami tinggalkan semua kisah kanak2 kami..
Masing2 punya hidup dan cerita sendiri..
Apa yang pasti..saya teramat rindu
Rindu teman2
rindu guru2
bau kapur dan papan hitam..mengajak saya untuk terus merindu
Rindu pada sebuah kisah...titik mula saya mengenal ilmu..

Terima kasih kawan..kerana kamu membuat saya mengingati asal usul saya dari sana.


2 comments:

  1. Norhafiza.........
    msih segar d egatan ye.....
    huhuhuu...terhary nyer.....
    kui kui kui.....
    hebat nyer anda skarang........

    ReplyDelete
  2. nik...tiada apa yang hebatnya pada sahabatmu ini..
    yang benar2 ada adalah rindu..rindu...dan rindu yang amat pada masa2 lalu...pengalaman hidup yang tak kan mampu di ulang..hanya mampu dikenang

    ReplyDelete