Thursday, January 27, 2011

situasi samar lagi...

Hidup beri kita beratus alasan utk menangis,
Allah beri kita beribu kekuatan untuk tersenyum!
kata-kata semangat yang saya jumpa ketika mata masih tak mahu lena..terkesan di hati saya..
Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk yang kadang-kadang saya rasa tak cukup kuat untuk menghadapinya lantas bila saja saya bersendiri mudahlah saya merintih. Lemah sungguh dirasakan. Sampaikan saya terlupa tentang sesuatu..

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.

Saya seharusnya sedar tentang ini..
Lagi pula ujian yang menimpa saya mungkin tidak sehebat ujian yang menimpa sahabat2 saya.
Ujian ini tidak sesukar mereka yang tertindas di bumi sendiri.
Ujian ini hanya menguji diri dan iman saya dalam menguruskan hati dan emosi.
cuma yang memberatkan saya adalah bagaimana?

Sikap saya yang mudah berfikir negatif tentang sesuatu perkara kadang2 menyusahkan diri sendiri.
Mudah berprasangka. Dan kerana itu juga setiap persoalan yang hadir dalam fikiran saya sukar ditemukan jawapan dan penyelesaian.

Saya cuba bercerita pada seorang teman tentang 'situasi' saya sekarang. Dengan harapan pandangannya mampu menunjukkan jalan keluar pada setiap persoalan yang membebani fikiran dan perasaan saya.
Dan bila dia memberi pandangan ada sesuatu yang saya sedar..saya lebih banyak berdiam diri dari cuba mencipta solusi..saya banyak meminta dari Allah kesemua jawapan tentang persoalan2 yang menguji jiwa saya tanpa sedar saya lupa untuk berusaha memecahkan segala yang tersirat disebaliknya.Saya terlalu risau tentang risiko berbanding cuba untuk fikir positif tentang sesuatu jalan yang boleh saya ambil dalam menghadapi segala kekalutan ini.
Ya..saya yang merumitkan keadaan
saya jugalah yang menyesakkan fikiran dgn 'benda2' itu..padahal apa yang dikurniakan Allah sebagai dugaan tidak pernah diluar kemampuan saya..

Saya mencari kekuatan hati..
untuk mencari solusi
saya mencari kekuatan hati
untuk redha dgn takdir yang bakal saya temui
saya memohon dikuatkan hati
untuk berdepan dengan apa saja kemungkinan
saya mohon dikuatkan hati
agar apa saja yang saya lalui
saya mampu hadapinya
dengan harapan
jalan mana pun saya lalui dlm mencari jawapan itu
saya tidak jauh dan tidak terlepas dari tuntunanNya..


Tuhan
hati ini lemah
mudah letih dengan apa yang datang menguji
Tuhan
iman ini rapuh
mudah goyah dengan kecintaan dunia

Lesu akal berfikir
apa hikmah yang terlindung
samar mentafsir
apa yang tersirat

ketika kegembiraan hadir
hati masih lagi gusar
bahagiakah atau sekadar dugaan rasa
yang telah Kau jadikan ujian
menilai sejauh mana kesyukuran
sejauh mana aku mampu menjadikan
bahagia itu bukan penyebab dosa
tetapi sebuah rasa yang bermatlamatkan syurga

Tika mana lelah mencari kepastian
masih lagi keraguan yang bertandang
bermain-main
berkira-kira
bersangka-sangka
benarkah?
iyakah?
tidakkah?
dan akhirnya tangisan menjadi teman
gagal bertemu jawapan

Tuhan
sesungguhnya
Kau lebih mengetahui apa yang tidak aku ketahui
takdirMu adalah yang terbaik untukku
maka
andai yang terbaik itu bukan sesuatu yang aku mahu
jadikanla aku redha dengannya
andai takdirMu itu sesuatu yang menjadi keinginanku
jadikanlah aku orang yang bersyukur..
sungguh ya Tuhan
aku hanya hamba yang tiada daya upaya selain bergantung harap dgnMu

No comments:

Post a Comment