Tuesday, February 8, 2011

penat menyoal diri..

Sakit Kepala...
Jam yang ke 48..masih tidak kurang dan makin menjadi-jadi. Tak tertahan rasanya. Mata berair,pedih..sakit tekak..Ya Allah..kurniakanlah aku kesihatan yang baik...

Saya tidak mampu tidur.
Tidak mampu lelap
Tidak mampu untuk ceria..
Berat untuk senyum..paksa-paksa..

kadangkala, kesenangan dan kegembiraan juga adalah ujian dr Allah..Dia nak lihat adakah kita akan lebih dekatkan diri padaNya atau melupakanNya

Ungkapan inilah yang saya fikirkan..inilah jawapan terhadap keresahan saya diatas nikmat kebahagiaan dan kegembiraan yang saya lalui..
Gembira..
Senang..
Tenang..
Ingatkah saya untuk sentiasa bersyukur?
atau lalaikah saya??

Bila tiba-tiba resah dan takut itu datang..
takut bahagia itu sementara..
takut menangis memikirkan sesuatu yang telah di depan mata tak semestinya terbaik atau milik kita..
Segala-galanya milik Tuhan..
Lantas..bila terjarak seketika bahagia itu..
Mahu mengeluh?
Mahu menangis?
Merintih?
atau apa??

bila sendirian jangan katakan 'aku sunyi' sebaliknya selalu bisikkan di dalam hati pada diriku sentiasa ada Pemerhati..

Ya...sentiasa ada Pemerhati yang memerhatikan..tanpa lepas walaupun sesaat..Pemerhati yang tajam mendengar doa-doa mereka yang diperhatikan..
Kenapa mesti takut? Saya tanyakan pada diri yang sering takut dengan ketidakpastian..
Tak bersediakah menerima ujian??Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba sahaja yang tidak bersedia menerima dugaan.. Takdir itu adalah hak milikNya..andai takdir itu bukanlah sesuatu yang kita mahukan..itulah dugaan yang menguji iman..kerana disebaliknya pasti ada hikmah yang tersulam..

Kill your darling!!
Saya terubat bila terbaca bab ini dalam sebuah naskhah..

Acap kali sesuatu yang kita cinta menjadi sebab ujian daripada Allah justeru,cintailah sesuatu berpada-pada bila Allah uji kita dengannya..kita tidak terlalu menderita..

Saya hembus nafas dan sebak yang tertahan...
Kata-kata ini seakan memberi saya kekuatan yang hampir lumpuh dek kerana sesuatu itu..
sesuatu yang mungkin menjadi sebab saya diuji.
sesuatu yang menjadi kesenangan pada saya sehingga saya lupa..yang saya senangi itu juga wajar menjadi dugaan untuk saya dinilai Tuhan..

Sejauh mana kita mengasihi sesuatu
dibatasi oleh seutuh mana kasih kita pada yang Esa
hitung kesyukuranmu
bukan kesukaranmu


Ya...bersyukur..biarpun masih belum ditemukan dengan kepastian..

.............................................................


Dalam sunyi dinihari
terhampar ketenangan
menghalau resah yang bertandang
indahnya malamMu
dalam bisik angin dinihari
dingin nurani disapa agungnya kata-kata puji buatMu
Ah..mahu kupeluk rasa ini selamanya..

Dalam terik mentari
penat hari
berlalu
terkadang lelah
tercungap..
hingga lupa..
tanpa kuingat..
aku hamba..
layak Kau duga..

Dalam senang yang bertandang
bahagia menguntum mekar
hati berlagu girang
tenang
senang
gembira..
tanpa sedar..
tercipta jarak
memisahkan hamba
dari mengingati Tuhan..

Tuhan..betapa aku malu..
bila setiap langkahku..
terkadang lurus terkadang pesong
Kau hamparkan aku dengan kesulitan
aku mengeluh
tapi cepat mengingati dan meminta dariMu
bilamana seluasnya bahagia Kau kurniakn
seringkali aku lupa untuk bersyuku..

Tuhan..
Disaat aku kesamaran mencari hikmah yang tersirat
aku mohon tuntunanMu
agar aku tidak resah
tidak gelisah dengan ketidakpastian
agar aku redha dengan Takdir yang mengatasi tadbir..




No comments:

Post a Comment