Monday, November 28, 2011

Jatuh Cinta...

Saya jatuh cinta...^__^..Perjalanan 1 Muharam 1433 membawa saya ke Kuala Kubu Bharu. Perjalanan menghantar anak saudara tercinta menghadiri kem tahfiz di Pusat Tarbiyyah Islamiyah Darul Atiq benar-benar menguji bila berkali-kali tersalah jalan dalam hujan yang lebat bersulam rahmat. Beberapa minit sebelum waktu Isyak, kami tiba. Suasaba syahdu dan tenang menyambut ketibaan kami. Dari corong surau yang tersergam di kawasan berbukit mengalun merdu zikir-zikir yang mengagungkan Tuhan yang Maha Esa. Suara merdu kanak-kanak disitu benar-benar mendinginkan saya. Dari tempat letak kereta kami berjalan ke pejabat urusan. Sepanjang laluan yang saya temui adalah suasana asing yang tak pernah saya lihat. Melihatkan beberapa orang pakcik yang duduk dihadapan bangunan kecil yang saya boleh umpamakan seperti 'pondok pengawal'(mungkin) sedang menikmati hidangan makan malam dalam satu dulang. Beberapa langkah kemudian, mata saya seperti memandang satu pemandangan yang begitu indah. Begitu ramai muslimah yang berniqab,bukan sekadar majoriti namun kesemua mereka yang sedang berkumpul di bawah satu markaz. Tidak pasti apa yang sedang mereka jalani tapi saya kira itu mungkin majlis ilmu atau usrah...Hanya saya dan kakak yang kelihatan janggal ketika itu. Kami tidak berpurdah!
Subhanallah...sememangnya itulah pemandangan terindah yang saya pernah lihat. Muslimah yang tertutup rapi auratnya.
Dikiri kanan yang saya lihat hanyalah suasana yang benar-benar menenangkan. Suasana tarbiyah yang sangat sukar saya lihat di tempat saya belajar. Allahurabbi...terdetik di hati saya mahu berada dan mengutip ilmu disini. Kalaulah saya punya kesempatan...alangkah untungnya..
Anak-anak remaja yang hati mereka terikat dengan rumah Allah,yang akhlak mereka benar-benar menyejukkan mata yang memandang..

Ketika kereta kakak mula meninggalkan Darul Atiq, hati saya terasa berat. Jiwa saya masih disana. Saya menanam tekad...Andai diizin Allah, saya mahu menghabiskan cuti semester depan disana..InsyaAllah...saya benar-benar jatuh cinta..

No comments:

Post a Comment