Monday, November 14, 2011

sepinggan kerabu jantung pisang dan air mata rindu seorang lelaki tua..

"wat lauk gapo hari ni?"
"gulai ayam ngan sayur jah tokki"
"jantung pisey tak dok?braso nk makey kerabu jatung"
"tengok esok,org tra cari"

Saya yang pertama kali memikul tugas memasak untuk datuk yang tinggal sendiri.
Seorang datuk yang sudah ingat2 lupa.
Baru saja bertanya, "mok mu bilo nok balik".
Bila dijawab,akan berulang lagi soalan serupa selang beberapa minit sahaja.
Cucu yang jarang pulang ini hanya sesekali punya peluang dan ruang utk berbakti.

"Gi beli rokok tokki so..lamo x isap rokok ni"
Tersentap saya. Mahu diberi alasan apa.
"Kalu tokki mintak rokok,tak yah beli laa"
Teringat pesan pak cik. Mana mungkin saya sanggup 'menghidangkan' rokok untuk tokki ketika kesihatannya memang nampak benar sedang dimakan usia.
"Hm...karang org mari pulok tokki.org ator deh"
Serba salah rasanya menipu,dalam hati saya 'nanti dia lupa lah tu pasal rokok'.

Tubuh kurus itu tetap setia di kerusinya.
Riak wajah seorang lelaki yang sedang rindu kekasih hati.
Kekasih yang telah pergi menghadap KEKASIHnya hampir 8 tahun sudah.
Lelaki itu mungkin selalu lupa banyak perkara..
Tetapi dia tidak pernah lupa isteri yang dicintai.
Kerana itu dia mahu sendiri dirumah itu.
Berkali-kali diajak anak2 supaya tinggal bersama mereka,degil hatinya membantah.
Segala cinta,kenangan dan rindu yang bersisa di rumah itu membuatkan dia tidak pernah mahu jauh dari semua itu..

Zulhijjah yang menyapa menggamit rasa rindunya pada Tanah Suci.
Rasa rindu akan kembara menuju Ilahi.
Tangisan sayunya menyebakkan dada si cucu.
Ketika dia masih gagah berjalan dan berdiri tegak, Allah menjemputnya menjadi tetamu di Baitullah.
Itu bertahun yang lalu.
Dan walau dia sudah menjadi pelupa, pengalaman terindah menjadi tetamu Allah masih kuat di ingatan.
Dan si tua itu terlalu rindu barangkali..hingga setiap kali berbicara soal haji, pasti air mata menemani bicaranya.

Meronta hati saya mahu menunaikan hajat tokki yang 'mengidam'
Tak pernah seumur hidup saya membuat sendiri kerabu jantung pisang.
Saat itu,hati mula merindu mak dan ayah yang sedang menjadi tetamu Allah di tanah suci.
Kalau mak ada ketika itu, pasti mak lah yang akan menunaikan hajat tokki.

esoknya..
Jantung pisang dicari.
Kelapa digoreng,ditumbuk.
Bergelumang dengan hanyir ikan.
Hanya berbekal kenangan didapur bersama mak..saya berusaha.
'Takkan mungkin sama rasanya dengan arwah tok wan,takkan serupa juga dengan mak'saya bermonolog sendiri.
dan akhirnya kerabu jantung pisang yang hanya beresepikan kenangan dan kasih sayang siap juga.
Tengahari itu...
"Serupo dengan mok mu"bicara lelaki tua itu bersama tangis rindu.
Rindu anak sulungnya mungkin. Atau rindu arwah isterinya.
Air tangan anak perempuannya itu hampir sama dengan air tangan isterinya.
Mungkin itu yang menggamit rindunya barangkali.

Saya cuma memandang sayu..'Ya Allah,selamatkanlah perjalanan ibu bapaku,semoga mereka selamat kembali'

Saya mungkin tak selalu menjalankan tugas seperti mana mak dan pakcik mak cik saya biasa lakukan. Paling 'biasa' saya buat pun hanya menghantar makanan yang dimasak oleh mak.
Pengalaman singkat saya menjaga makan minum tokki untuk beberapa hari benar-benar mengajar saya erti tanggungjawab,erti kasih,cinta dan rindu.
Tokki saya mungkin selalu lupa itu ini. Dia sudah tak mampu untu mengingat hari dan bulan,sering bertanya soalan berulang-ulang.
Tapi, dia masih ingat segala kenangan bersama arwah isterinya yang tercinta.
Dia masih ingat pada anak2nya.
Masih rindu pada anak2.
Dan sentiasa rindu bertemu Ilahi.
Dan bagi saya..itu semua kerana ikhlasnya kasih sayang yang wujud dihatinya.
Dan semestinya..itulah ilham yang diberikan Tuhan pada hambaNya..

.......................................................................

No comments:

Post a Comment