Monday, October 24, 2011

syushahnye nak tawen.....

Alhamdulillah...
Seorang demi seorang 'sahabat' yang dekat dengan saya telah pun sempurnakan separuh dari agama dengan sebuah pernikahan.:)
Dan seorang teman yang baru saja menamatkan zaman hidup 'bersendiri' beberapa hari lepas benar-benar memberi kesan pada qalbu saya.
Majlis yang begitu sederhana tapi amat terasa keberkatannya.
Usai solat Maghrib, tetamu dan jemputan yang hanya terdiri dari kalangan keluarga serta teman-teman terdekat sama-sama solat hajat berjemaah. Didoakan agar majlis dipermudahkan, perkahwinan kedua mereka diberkati dan sentiasa dalam redha Allah. Tidak perlu majlis besar-besaran. Tidak perlu khemah berhias. Tidak perlu pelamin indah menghiasi majlis pernikahan mereka. Cukup indah majlis itu dengan solat hajat dan doa selamat tanpa maksiat dan pembaziran. Tidak berlebih-lebih. Tetamu dijamu,pengantin dirai dengan suasana yang begitu sederhana. Tenang hati saya memandang kedua mempelai.

Hmm..
"Bukan senang nak kawen,kena kumpul puluh2 ribu jugak baru bleh kawen"
"Mak aku cakap zaman sekarang semua barang mahal. Jadi belanja kawen pon mahal jugak. Lagi pun jadi raja sehari ni sekali seumur hidup"
"Memang lah bersanding tu adat,alaaa..apa salahnya kan,sebagai kenangan jadi pengantin"

Ayat-ayat inilah selalunya yang memberi makna 'nikah itu susah'.
Berapa ramai mereka yang diluar sana, bercinta bertahun-tahun..tunang di bawa sana sini, kononnya dalam pengetahuan ayah bonda..
"Alaaa, mak kitorang dah restu,cuma xcukup duit je lagi nak kawen"(alasan tak cukup duit sgt popular)
Saya terfikir,adakah kemampuan itu hanya diukur pada cukup atau tidak cukup 'duit' untuk belanja pada hari 'perkahwinan' itu sahaja?

Situasi 1.
Ahmad:Akhirnya dapat jugak aku simpan sampai 30k ni. 15 ribu untuk hantaran, 15 ribu lagi untuk kenduri apa bagai...harap2 tak over bajet.

Situasi 2.
Azlan:Mak you letak harga mahal sangat la. I ni baru 2 tahun kerja. Mana nak sempat kumpul 20ribu...macam mana nak kawen cepat2..(nada sedih mintak kesian)
Liza: You ni..biasa la zaman sekarang. standard la tu

Situasi 3:
Siti:Mak, dia tu baru kerja..rasanya tak payah la mak letak tinggi2 sangat ye. Susah plak nanti,bukan senang nak kumpul duit
Mak Temah: Ehhh..kau tu ada master, budak baru lepas ijazah je pon dah 10ribu sekarang ni..dia lelaki,kalau nak kawen kena usahakan la..

Rasanya banyak lagi situasi lain yang biasa kita dengar mengenai soal 'susahnya' nak kahwin.
Betul ke kahwin tu susah atau masyarakat kita yang perasan 'trendy' ni yang menyusahkan sunnah Nabi ni?
Sememangnya kita tak dapat lari dari hakikat..zaman yang kita tempuhi sekarang adalah zaman yang mencabar. Harga barang yang kian meningkat,kos sara hidup yang tinggi sering menjadi masalah dan bebanan dalam hidup seseorang. Sedarkah masyarakat kita, keberkatan dalam melaksanakan salah satu sunnah Rasulullah ini bukanlah pada berapa nilaian belanja yang kita keluarkan untuk menyempurnakannya tapi sejauh mana kita berusaha untuk menjadikan sebuah pernikahan bernilai ibadat.

Kalau kos untuk pelamin itu mahal, buat apa dibangun pelamin yang indah.
Kalau kos menyewa dewan,katering dan sebagainya menjadi beban, cukuplah jamuan sederhana untuk sanak saudara dan kenalan dekat jadi pilihan.
Andainya tak mampu mencetak kad-kad jemputan yang harum dan cantik...cukuplah kad dari kertas A4 di'fotostat'...(Facebook pon mampu menjadi wadah utk menghebahkan pernikahan itu)
Untuk apalah berhabis wang ringgit semata-mata mengupah photographer profesional yg berkamerakan DSLR terkini,tercanggih sedangkan adik beradik sendiri pun punya digicam yang comel2.

Yang tersebut diatas adalah faktor2 yang menjadi sebab kenapa perkahwinan dianggap susah.
Nilaikan..apalah pentingnya semua itu berbanding sebuah ibadat?
Tanyakan pada diri...30k yang dihabiskan untuk menjadi raja sehari..mungkinkan sama nilainya dengan tanggungjawab dan amanah yang menanti setelah terlafaz ijab dan kabul?
Agar nikah itu bernilai ibadat, laksanakannya kerana Allah..usah mengundang murkaNya dengan berlebih-lebihan dan pembaziran.Jangan disusahkan sunnah yang indah ini..:)

::KEMPEN JOM NIKAH::^_____^

4 comments:

  1. kak ha!
    cepat kahwin!
    tak yah nk tggu 2013 la.. :)

    ReplyDelete
  2. hahhahahahhaha.....tgu along ngan iffah dulu..pastu tgu angoh...semua dh lepas baru giliran kak ha plok...insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. nikah. susah disebabkan pemikiran orang.

    ReplyDelete