Saturday, October 8, 2011

Perjalanan kalian bersama doa kami

Seawal 3 pagi 6 Oktober 2011, kami sekerluarga bangun bersiap. Hari itu, hari berangkatnya ayah dan mak ke tanah suci bagi menunaikan kewajipan hamba kepada Tuhan yang Maha Agung. Alhamdulillah, impian mereka tercapai jua. Telah lama bumi suci itu dirindui mereka. Masih saya ingat raut wajah mak bila melihat tarikh yang tertera di dokumen tabung haji dulu. Mak dan Ayah sepatutnya ke sana pada tahun 2018. Terasa lama benar mereka harus menunggu. Risau mereka terlukis. Setahun yang lalu,Alhamdulillah,Allah menjemput kakak saya bersama suaminya bertamu di Masjidil Haram. Betapa gembiranya mak dan ayah melihat kakak dapat mengerjakan haji di usia yang mungkin pada pandangan masyarakat masih muda. Disebalik kegembiraan mereka jelas saya dapat rasakan, mak betul2 ingin kesana. Sekembalinya kakak dari Mekah, kami adik beradik bersetuju untuk membantu mak dan ayah sedaya yang mungkin supaya mereka dapat mengerjakan haji pada tahun berikutnya. Saya ditugaskan kakak untuk menyiapkan surat rayuan kepada Tabung Haji. Abg2 dan Kakak2 saya pula menguruskan soal belanja. Akhirnya, Alhamdulillah, Mak dan Ayah dapat juga mengerjakan haji tahun ini.
Sehari sebelum berangkat, saya menolong mak dan ayah berkemas. Bagasi ungu dari Rayhar Travel diisi dengan segala keperluan. Dalam sibuk-sibuk mengemaskan barang-barang ayah, hati saya mula sebak. Bukan saya tak biasa berjauhan dengan mak dan ayah. Tapi entah kenapa terasa lain benar perasaan yang singgah di hati saya. Saya gembira untuk mereka. Saya bersyukur untuk mereka. Bila melihatkan mereka bahagia dengan nikmat dari Allah yang memperkenankan mereka bertamu ke Mekah kali ini, hati saya tiba-tiba sayu berbaur rindu.
Malam itu kami sama-sama menonton rakaman haji dari Rayhar Travel tahun lalu. Kakak saya yang menyarankan supaya menonton VCD tersebut. Sekurang-kurangnya dapat membantu mak ayah melihat gambaran suasana perjalanan yang akan mereka tempuh disana. Allahurabbi, ketika melihat para jemaah ketika wukuf di arafah dan berdoa beramai-ramai di Mina, sebak di hati saya tak mampu lagi ditahan. Terasa panas mata saya menahan tangis. Air mata saya gugur juga. Allahurabbi...rindunya hamba ini untuk bertamu dirumahMu..
Dan pagi esoknya, seawal 4 pagi kami sekeluarga bertolak ke airport di Kuala Terengganu. Perjalanan dari Kemaman ke Kuala Terengganu yang mengambil masa hampir 3 jam saya lalui dengan sayu,sebak,gembira dan bersyukur. Beberapa jam kami disana. Abang saya menguruskan urusan pendaftaran mak dan ayah. Ketika masa untuk mereka check in tiba, saat itulah sekali lagi saya menangis. Hati saya berdetik, selepas ini mak dan ayah akan memulakan perjalanan ibadat mereka. Perjalanan hamba menjadi tetamu di rumah Tuhannya. Dan kami anak-anak, perlu mendoakan mereka agar dipermudahkan segala-galanya,selamat pergi dan pulang dengan sejahtera serta dapat melaksanakan ibadah haji dengan sempurna. Saya yang terakhir menyalami dan memeluk ayah dan mak. Sempat saya bisikkan pada mereka agar mendoakan saya nanti disana. Pesan mereka takkan saya lupa. Jaga diri dan adik saya serta doakan mereka...MAK AYAH...perjalanan kalian sentiasa bersama doa kami.

Ya Allah
Ampunkanlah dosa kedua ibu bapa kami
permudahkanlah perjalanan mereka
terimalah ibadat mereka
redhakanlah mereka
berikanlah mereka kebekatan dan kasih sayangMu
.......................................

No comments:

Post a Comment