Thursday, December 15, 2011

Menjejak Daerah Huffaz

Sejak hari Sabtu,pemusafiran panjang dari Kuala Lumpur-Rembau-Kota Bharu-Kuala Terengganu dan akhirnya saya singgah di kampung halaman. Pemusafiran mencari tapak yang terbaik untuk menyemai benih baru dengan harapan benih itu akan tumbuh subur sebagai 'hafiz'. Antara beberapa maahad tahfiz yang saya kunjungi hati saya benar-benar tertaut dengan 2 tempat. Maahad Tahfiz Al-Quran wal Qiraat Repek di Pasir Mas dan Madrasatul Quran di Kubang Bujuk Kuala terengganu. Serasa ada aliran ketenangan saat kaki menjejak bumi para huffaz dilahirkan. Melihat adik-adik yang tekun belajar di madrasah mereka yang jauh lebih banyak kekurangan berbanding sekolah-sekolah bantuan kerajaan, saya tersenyum. Mereka langsung tidak hiraukan fasiliti yang serba daif disitu. Ilmu yang mereka sedang kutip lebih bernilai dari segala kemudahan dan kemewahan yang anak-anak lain sedang hirup di luar sana.
Jiwa saya melayang sebentar bila azan asar berkumandang di masjid Madrasatul Quran Kubang Bujuk yang terbengkalai pembinaannya. Allahurabbi, panggilan agung yang dialunkan salah seorang pelajar disitu benar-benar menghilangkan lelah saya setelah beberapa hari dalam pemusafiran.
Saya bisik pada Hakim, anak buah saya,"kalau hakim dapat belajar kat sini,belajar betul2..tengok abang2 kat sini semua tak kisah walaupun tempat ni tak cantik,nampak tak 'best'.Tapi kat sini insyaAllah...berkat tu ada"
Besar harapan kami sekeluarga untuk melihat seorang 'hafiz' dikalangan kami. Hakim menjadi sandaran. Semoga harapan kami Allah makbulkan.
Dan akhirnya saya tinggalkan Kubang Bujuk dengan doa. Doa semoga kami kembali ke sana untuk menghantar Hakim menjadi pelajar. Doa semoga Hakim diterima untuk menuntut ilmu Al-Quran dari para huffaz Madrasatul Quran.

2 comments:

  1. Assalamualaikum
    Maaf Kalo sy bertanya.
    Sekarang cmne dgn ank buah en y dihntar di kubang bujukk(hakim).
    Sy berminat utk mghntar adik sy ke sana.
    Bole encik bgtahu apa kenan pstve y dpt Tgk dr ank buah(peningkatan dr segi??)

    ReplyDelete
  2. Wslm. Maaf.. Anak saudara saya akhirnya memilih untuk ke darul quran wal hadith bawah yayasan sofa di seremban. Dua tahun di sana dia kemudian ke pesantren di acheh dan masih di sana

    ReplyDelete