Saturday, February 9, 2013

Eat, Pray, Love versi Saya.. =_=

Cuti Tahun Baru Cina.
Saya tersadai sendirian di KL.
Kakak sekeluarga pulang ke kampung.
Tinggallah diri dengan aktiviti sendiri.

Eat.
Pagi yang hening, bersarapan kemudian keluar melangkah kaki ke KINOKUNIYA.
Saya jarang bersarapan, namun dek kerana semangat berkobar2 bila memikirkan buku2 disana, saya paksa diri untuk makan. Nak meronda dalam gedung buku perlukan tenaga. :P
Mujurlah ada sahabat menemani sepanjang misi mencari buku.
3 buku akhirnya bakal menjadi juadah santapan hati saya yang sering 'kelaparan' sejak dua menjak ini.

inilah dia teman2 baru saya

Menu Malam ::HOME ALONE::

Setelah lelah membeli, saya dan sahabat menikmati makan tengahari. Hari ini saya mencuba satu menu yang tak pernah saya temui sebelum ini. Menu yang berasaskan cendawan dan herba barangkali. Entahlah.
Saya sememangnya 'hantu' cendawan. Sangat menggemarinya. Dek kerana itu, saya memesan menu tersebut tanpa berfikir panjang..
Kesimpulannya: Saya mungkin tidak akan memesannya lagi lain kali(tiada foto)

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. itu tidak pernah mencela samasekali pada sesuatu makanan. Jikalau baginda s.a.w. ingin pada makanan itu bagindapun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka baginda tinggalkan – tanpa mengucapkan celaan padanya.” (Muttafaq ‘alaih)

Allah...Ampunkan aku yang tak tahu bersyukur
Pray

Usai makan, saya bersembang dengan sahabat sementara menanti waktu zohor. Bercerita tentang pengalamannya di perantauan suatu ketika dulu. Sungguh, saya sangat suka mendengar kisah2 perjalanan hidup orang lain kerana setiap cerita ada ibrahnya.

Kita sebagai hamba sememangnya dicipta untuk diuji imannya. Dan setiap ujian adalah berbeza untuk setiap hamba. Namun, ujian Tuhan itu tak pernah sesekali diluar kemampuan seseorang hamba. Dan penerimaan seseorang terhadap sesuatu ujian itu juga berbeza.
Ada yang terasa payah.
Ada yang terasa mudah.
Ada yang tak kisah.
Ada juga yang rasa sendirian diuji..
Dan bagi mereka yang meyakini adanya Tuhan, tetap akan ada jalan keluar dari segala kekusutan.
Cepat atau lambat, tetap akan ada.
Cumanya, buat kita2 yang bergelar hamba, adakala kita perlu menjadi lebih sensitif terhadap insan2 disekeliling.
Bila sahabat sedang gusar, tenangkanlah
Bila teman sedang berdukacita, gembirakanlah.
Bila saudara disapa musibah, hulurkan bantuan seikhlasnya.
Paling tidak, jadilah pendengar setia. 
Paling tidak, sentiasa lah mendoakan kebaikan sahabat lain
Bukankah telah Tuhan ciptakan kita bersaudara, biar kita bisa berkongsi doa yang sama, 'kesyurga bersama'

Love
Tuhan
Rasulullah Habibi Musthofa
Ibu ayah
Keluarga
Sahabat

Moga cinta kita sampai syurga

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)




“Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu 
dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarkanku kepada cintaMu. 
Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin"


1 comment:

  1. mari jalang dumoh ni kak. gombak ria.

    angah adik ade. angah zaujah pun ade.

    - Eee

    ReplyDelete