Friday, February 8, 2013

Tuhan sentiasa mendengar hambaNya

Sedang saya membaca buku Jim Stovall, Kak Su maid yang berasal dari Jawa Timur menegur.
"Membaca lagi dik?"
"Aah kak, bosan."
"Kenapa nampak bingung aja 2-3 hari ni?"
"Hah?(kemudian saya ketawa)
"Iya lah, diam saja sekarang. Tak banyak bercakap. Ada masalah ya?"
"Entahlah kak. Banyak sangat nak pikir. Sampai tak ter'pikir' dah saya. Lama2 mau hilang kepala saya"
"Mana bisa kepala boleh hilang.. Mengaji Quran. Minta Tuhan tunjukkan".

Saya kemudian terdiam.Ya Quran. Tak perlu jauh2 mencari jawapan. Wajarnya saya berterima kasih pada Kak Su yang mengingatkan. 
Saya belek surah yang sentiasa menjadi teman dikala saya dihadapkan dengan persoalan2 yang sukar untuk saya sendiri tafsirkan. Persoalan2 hidup yang masih belum tersingkap jawabannya. 
Surah Al- Fath saya baca, menghayati dalam2 maknanya. Mencari kekuatan,ketenangan dan keyakinan diri. 
Tanpa sedar saya sebak. Menangis sendiri. Allah.. Saya bermonolog,

Allah andai segala ketidaksenangan yang aku rasai sekarang disebabkan kurangnya kesyukuranku terhadapMu, Maka Kau cambahkanlah benih2 qanaah, agar aku sentiasa merasa cukup. Andai kecelaruan hati ini adalah kerana dosa2ku, Kau ampunkanlah..ampunkanlah.

Dingin terasa hati. Rasa terpujuk. Tenang dengan kalam2 cinta dari Kitab Teragung itu.
Teringat pesan seorang teman yang selalu menjadi pendengar setia:

"Bila kau rasa hati kau kosong tanpa sebab, sebenarnya hati kau mintak diisi dengan zikrullah, bukan dengan benda2 dunia yang tak kekal ni. Bila kau rasa takut untuk berhadapan dengan something yang kau tak 'face' pun lagi, kau kena bagitau kat diri sendiri, kau tu manusia biasa yang kena hadapi setiap ketentuan Tuhan. Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba Dia sebab Dia pencipta"

Dan sungguh, dengan mengingati Allah jiwa menjadi tenang. 
Dan sungguh Allah tak pernah tidur dari mendengar rintih dan ratap hambaNya.
Cuma sang hamba saja yang sering sombong, leka dengan dunia hingga terlupa untuk meminta dari Tuan Punya Dunia.

Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.
(Surah Ghafir, ayat 60)

Tuhan...jangan jadikan aku hina pada pandanganMu

....................................................................................................










No comments:

Post a Comment