Thursday, February 7, 2013

Jalan2 dan buku

Bismillah..

Tajuk entri diatas sebenarnya berkaitan diri sendiri.
Saya suka membaca. Gilakan buku.
Saya suka berjalan. Melihat manusia.Dan kemudian bermuhasabah.

6 Februari, saya 'berjalan' ke Subang atas urusan yang penting bagi saya. Sebelum ke sana, saya terlebih dahulu ke Shah Alam. Kemudian bergegas ke Subang. Sungguh, waktu masih awal dan saya sebenarnya tak perlu mengejar masa. Tapi saya selalu mengingatkan diri, untuk menghormati waktu orang lain dan jangan biar kita ditunggu terlalu lama. Namun, hari itu nasib saya tidak lah begitu baik. Urusan yang penting itu akhirnya menjadi sebab kesabaran saya sedikit teruji(banyak juga sebenarnya)
Tak apalah benda dah berlalu, dan bukan soal itu pun yang mahu ditulis.

Perjalanan saya hari itu juga 'menyempatkan' saya mencium kelazatan bau2 buku yang terhidang di MPH Subang Parade. Dan kebetulan juga hari itu saya berjanji dengan seorang sahabat untuk makan tengahari bersama. Sebenarnya, Subang agak asing bagi saya. Bukan tak pernah menjejak kaki, tapi entahlah. Saya tak biasa meluang masa di sini. Dan sungguh berada di Subang Parade juga sebenarnya membuatkan saya rimas. Tapi mujurlah ada MPH. ^_^

Saya kurang pasti sejak bila saya mempunyai hobi membaca. Dan kegilaan saya terhadap buku kadang2 tak mampu dikawal. Sehinggakan setiap kali menjejakkan kaki di toko buku pasti akan ada hasil 'pancingan' saya di situ.
Sebenarnya hari itu, saya tak memasang sebarang niat untuk membeli. Sekadar mahu melihat dan mengisi masa sementara menunggu sahabat yang masih di pejabatnya. Namun seperti biasa, niat membeli datang setelah 3 pusingan rak2 buku disitu saya tawafkan. Dan hasilnya...


Tak adalah banyak mana..Tapi inilah hasil setelah lebih kurang 30 minit di MPH Subang Parade.
Dan beberapa hari sebelumnya saya sudah memancing buku di PESTA BUKU MALAYSIA di PWTC. Tak banyak juga, sekadar 5 buah buku dari JUNDI RESOURCES.


inilah hasil tak sampai seminggu
Saya pernah di 'perli' oleh mak, "Kalau tengok pada buku yang dibaca, dah patut ada buku sendiri dah".
Moga kata2 mak menjadi doa yang dimakbulkan Tuhan.
Perjalanan saya hari2 tak pernah jauh dari hobi membaca saya. Tak kira, majalah,buku atau suratkhabar. Kalaupun saya tak kemana2, saya rela meluang waktu di blog2, atau mana2 laman sesawang yang dapat mengisi jiwa saya. Berjalan mengajar saya erti menjadi manusia, kerana dengan berjalan saya mengenal manusia. Membaca pula menjadikan saya sentiasa haus. Kehausan ilmu. Makin saya membaca makin saya ingin belajar. Makin saya membaca makin kuat keinginan saya untuk melangkah lebih jauh. Saya tak sehebat rakan2 saya yang pencapaian mereka pada 'kertas' yang jauh lebih tinggi berbanding saya. Tapi sepanjang perjalanan yang pernah saya lalui, dengan berpegang pada setiap kata2,pengalaman dan cerita2 mereka yang pernah saya temui..kebijaksanaan tak semestinya pada helaian kertas, ijazah,sarjana, PHD atau apa sahaja. Bila saya fikirkan kembali, koreksi diri sendiri..saya kira untuk saya menjadi bijak saya perlu banyak belajar tentang manusia, dan memberi manfaat pada manusia lain. Dan untuk memberi manfaat, saya kena kuatkan langkah kaki saya untuk terus mencari ruang memperbaiki diri supaya mampu menjadi insan yang sentiasa bertambah baik.
Moga2 Allah redha dengan usaha saya.
::Sedang merancang dan mengusahakan sesuatu::

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Untuk mereka yang saya kasih
Terima kasih untuk waktu yang diberi
Terima kasih untuk setiap cerita
Terima kasih untuk setiap sokongan dan motivasi
Terima kasih juga untuk setiap bantuan dan keprihatinan
Terima kasih kerana tak pernah lekang memberi nasihat, menjadi bekal jalan juang.

Saya sering berjalan sendiri
Tapi kesendirian itu hanya pada mata
Dihati sentiasa saja ditemani
Semangat dan doa mereka yang dikasihi.
Moga Tuhan merahmati.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



No comments:

Post a Comment