Wednesday, November 25, 2009

Untuk Teman yg sedang diUji..

Saya sebenarnya tidak bercadang untuk mencoret sebarang huruf pada hr ini memandangkan benak seperti kekontangan idea dek beberapa perkara yg singgah difikiran untuk ditimbang dan dinilai kemudian diputuskan. Namun, sebagai seorang teman saya fikir mungkin ada sesuatu yang boleh dikongsikan pada sahabat yang sedang resah dan merasa lemah dalam berhadapan dengan ujian. Saya juga pernah melalui saat2 seperti itu. Rasa diri sudah tidak mampu untuk menanggung bebanan ujian dari Allah,hampir2 berputus asa kerana terasa seperti tiada lg kekuatan untuk memikul tarbiyyah dari Allah iaitu ujian..Benar kata seorang sahabat saya,kekuatan itu perlu dicari tidak akan datang dengan sendiri,salah satu caranya dengan terus berdoa pada Allah agar diberi kekuatan dalam perjalanan hidup yg penuh rintangan ini. Dan antara jalan lain adalah kata-kata semangat,nasihat dan keyakinan dari insan2 disekeliling kita.

Sahabat,
"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)
Pertamanya kita perlu faham bahawa sebagai hamba, hidup kita akan sentiasa diuji. Itu adalah janji Allah. Sama ada suka atau tidak kita tetap akan diuji.

"Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.” (Hadis riwayat Thobrani)
Secara mudahnya apa yg saya faham dr ayat diatas,dalam kita mengenalpasti sesuatu perkara sama ada baik keaadannya atau sebaliknya dan untuk menilai kualitinya perlulah terlebih dahulu diuji. Seperti kita ke kedai elektrik,memilih sebuah lampu tidur pasti kita akan minta si penjual mengujinya terlebih dahulu samada menyala atau tidak. Begitulah juga dengan iman kita. Allah turunkan ujian itu untuk menilai sejauh mana keimanan dijiwa.

Kita tidak pernah meminta untuk diuji,namun itulah yang dijanjikan. Seperti mana yg tersebut dalam surah Al-Ankabut ayt 2(yg dinyatakan diatas),bagaimana kita dapat mengaku beriman sedangkan belum diuji? Jadi sekiranya seseorang tidak menerima sebarang ujian mungkin keaadannya sama seperti mereka yang masih bermain dengan falsafah dan teori ciptaan manusia tanpa ada pegangan agama,tanpa keyakinan terhadap Allah dan tidak beramal.
Namun sekiranya kita diuji..insyaAllah itu merupakan satu 'hint' yg baik dr Allah. Petanda kasih sayang Allah terhadap kita..Lebih kuat kita diuji mungkin itu lebih baik buat kita,kerana dugaan dan ujian yg berat itu sebenarnya mengajar kita menjadi lebih kuat berpaut pada Allah.
Allah telah menunjukkan kita satu jalan untuk menghadapi ujian dariNya.
Firman Allah..
Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. - Al Baqarah, ayat 157

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sangat mengagumkan kepada seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)


Di samping itu orang Islam juga harus bertawakal kepada Allah tatkala menghadapi ujian Allah. Bertawakal bermakna berusaha dengan segala upaya untuk mengatasinya kemudian menyerahkannya kepada Allah yang menentukan.
Firman Allah yang bermaksud:
“Dan sepenuhnya urusanku ini, kuserah pasrahkan bulat-bulat kepada Allah, sebab Ia Maha memperhatikan semua urusan hamba-Nya.” (Surah al-Mukmin, ayat 44)


Setiap orang Islam hendaklah sentiasa berikhtiar untuk mengatasi ujian yang menimpa.Elakkan daripada perasaan sedih, mengeluh, putus asa atau kecewa ketika berdepan dengan ujian Allah, sehingga sanggup menyalahkan takdir.
Seharusnya banyak bersabar dan mendekatkan diri kepada Allah, itulah penolong yang sejati seperti firman-Nya yang bermaksud:
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 45)

Sahabat,
Berdoalah,beribadatlah supaya lebih hampir dengannya,bersabar dan bertawakkalah..
Saya tidak mampu untuk memberi kekuatan,saya tidak mampu meleraikan segala kekusutan dan beban yg menghuni di hati kamu..
Ingatlah,Allah tidak akan menguji seseorang dengan sesuatu diluar kekuatan hambanya. Saya yakin mampu untuk menghadapi dugaan itu. Carilah kekuatan itu dari Allah..

~Ya Allah,permudahkanlah urusan sahabatku,leraikanlah segala keresahan dihatinya,ringankanlah ujian untuk dirinya kuatkanlah imannya untuk terus bergantung harap dan redha pada ketetapanMu~

1 comment: